نمایندگی پاناسونیک

نمایندگی پاناسونیک

ساخت وبلاگ

امکانات وب

انواع پیچ و مهره مورد استفاده در صنایع ماشین سازی

یکی از مهم ترین مصارف پیچ و مهره در صنایع ماشین سازی می باشد. اگر قصد خرید پیچ و مهره برای این صنایع و آگاهی از انواع آن را دارید این مقاله راهنمای مناسبی برای شما می باشد.

در صنایع ماشین سازی به منظور انجام اتصالات مختلف از انواع مختلفی از پیچ و مهره، پیچ ام دی اف استفاده می شود که به جهت استفاده در این صنایع با طراحی خاصی تولید می شوند. در اکثر مصارف پیچ و مهره در این صنعت روش ساخت پیچ بدین گونه است که تمامی بدنه پیچ رزوه شده بوده و در قسمت سر پیچ حالت تخت و صاف دارد. به دلیل وجود سر تخت در این نوع پیچ ها امکان سوراخ کردن قطعه وجود ندارد و به همین دلیل پیش از انجام اتصال به وسیله پیچ و مهره می بایست تمامی نقاطی که نیاز به اتصال دارند از پیش سوراخ شده باشند.

جنس پیچ و مهره در صنایع ماشین سازی

عموما در این صنعت از پیچ و مهره هایی از جنس استینس استیل ، زینک ، پروسس زرد یا نقره ای استفاده می شود. در بعضی از شرکت های و صنایع ماشین سازی از آلومینیوم نیز به منظور ساخت بدنه پیچ و مهره استفاده می گردد. بنابراین می توان گفت در این نوع صنعت با توجه به ویژگی هایی که از پیچ و مهره انتظار می رود می بایست از جنس مخصوصی به منظور تولید پیچ و مهره استفاده کرد. بنابراین جهت خرید پیچ و مهره به منظور استفاده در صنایع ماشین سازی می بایست پیش از خرید بر اساس ویژگی مورد نظر اقدام به خرید پیچ و مهره مورد نظر خود نمود.

انواع مدل های پیچ و مهره در صنعت ماشین سازی

بر اساس طرح ، جنس و ابعاد پیچ و مهره خودرو دارای انواع مختلفی می باشد که هریک از آن ها بر اساس ویژگی هایی که دارند در محلی خاص از پیچ نوک مته استفاده می گردد. بنابراین پیش از خرید پیچ و مهره می بایست آشنایی کاملی نسبت به ویژگی های آن ها داشت تا بر اساس محل استفاده ، مقاومت و شرایط مورد نظر در محل استفاده اقدام به خرید نمود. مهم ترین پیچ و مهره مورد استفاده در خودرو عبارتند از:

پیچ ماشینی آهنی با استاندارد DIN985

پیچ ماشینی دوسو

پیچ ماشینی خزینه چهارسو

پیچ آلن

پیچ ماشینی آهنی

از پرمصرف ترین انواع پیچ و مهره در صنعت خودرو پیچ ماشینی آهنی با استاندارد DIN985 می باشد. این پیچ دارای طراحی خاصی بوده و دنده های بکار رفته در آن بسیار ظریف می باشد. علاوه بر این میزان فرو رفتگی دنده ها در این پیچ با عمق کم طراحی می شود. برای اتصال این پیچ به بدنه نیاز به مهره یا واشر مخصوص می باشد. برای ساخت پیچ ماشینی آهنی معمولا از گالوانیزه سرد که به صورت آبکاری بر روی بدنه پیچ انجام می گیرد استفاده می گردد. همانطور که گفته شد ظاهر و شکل این پیچ دارای استوانه تمام رزوه و سر تخت است.

پیچ ماشینی دوسو

از دیگر مدل های پر کاربرد پیچ در صنایع ماشین سازی می توان به پیچ ماشینی دوسو اشاره نمود.جنس بکار گرفته شده در این پیچ آهن می باشد و گام های رزوه در آن با فاصله کم از یکدیگر می باشد. از گالوانیزه به منظور آبکاری پیچ ماشینی دوسو استفاده می گردد و با سایزهای مختلف قابل تولید می باشد.

پیچ ماشینی خزینه چهارسو

برای ساخت این نوع پیچ از متریال ها گوناگونی همچون فولاد ، استیل و... استفاده می شود. بنابراین بر اساس نیاز مشتری می توان پیچ ماشینی خزینه چهارسو را تولید نمود. طراحی این نوع پیچ به گونه ای است که دارای دنده های ریز می باشد و جهت محکم کردن آن به قطعات مورد نظر از مهره شش گوش استفاده می شود.

پیچ و مهره صنایع ماشین آلات سنگین

به منظور اتصالات قطعات مختلف از جمله ژنراتور ، پمپ ها ، شیر آلات ، کمپرسورها و دیگر قطعات مورد نیاز در صنایع ماشین سازی سنگین نیاز به پیچ و مهره های مخصوصی می باشد. پیچ و مهره شش گوش یکی از پر مصرف ترین انواع پیچ و مهره ها در این صنعت می باشد که عموما با گرید های بالا تولید می گردند. برای ساخت این مدل نیاز به گرید 8.8 و یا 10.9 پیچ و مهره خشکه به صورت نیم یا تمام دنده می باشد.علاوه بر این از دیگر انواع پیچ مورد استفاده در این صنایع پیچ آلن از جنس استیل می باشد که مدل استوانه ای آن بیشترین کاربرد را دارد.

 

یکی از مهم ترین مسائلی که در هنگام خرید پیچ و مهره پیچ بکسی برای صنایع ماشین سازی می بایست به آن اهمیت داد کیفیت پیچ و مهره می باشد. به دلیل بالا بودن حساسیت در این صنعت چنانچه در هنگام ساخت این نوع پیچ و مهره ها از مواد اولیه بی کیفیت استفاده گردد می تواند سبب بروز حوادث جبران ناپذیری شود. بنابراین می بایست جهت خرید پیچ و مهره از شرکت های نام آشنا و مطمئن خرید خود را انجام دهید. شرکت سپنتا پیچ با سال ها تجربه در زمینه تولید انواع پیچ و مهره به عنوان یکی از مناسب ترین گزینه ها برای خرید این نوع پیچ و مهره می باشد. جهت خرید پیچ و مهره برای صنایع خودروسازی و یا هرگونه مشاوره در زمینه قیمت پیچ و مهره می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط:

samsung-repair.takblog.net

نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 156 تاريخ : چهارشنبه 24 فروردين 1401 ساعت: 18:49

4 تفاوت میخکوب و منگنه کوب

تفاوت میخکوب و منگنه کوب در مصارف مختلف می تواند مهم باشد. شناخت این تفاوت ها باعث می شود تا شما کارایی مناسبی از هریک از این ابزار دریافت کنید. با توجه به روند مناسب استفاده از این دو ابزار می توان نتایج بسیار زیبایی هم در صنایع مرتبط خلق کرد.

صنایع مرتبط این دو ابزار مثل صنعت پیچ ام دی اف ، صنایع نجاری، مبلمان سازی و ساخت دکوراسیون هستند. تفاوت های ساختاری و عملکردی این دو ابزار وجه تمایز آنها هستند، اما باید بدانید که این دو ابزار به طور کامل با هم متفاوت نیستند و شباهت هایی هم دارند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا مهم ترین تفاوت ها و شباهت این دو ابزار را بشناسید.

تعریف کاملی از میخکوب و منگنه کوب

منگنه کوب یکی از ابزار صنعتی است که در دسته ابزارهای بادی چون پیچ نوک مته قرار می گیرد. معمولا در صنایع چوبی و ساخت دکوراسیون های مختلف، استفاده از منگنه برای چسباندن دو قطعه مختلف روی هم انجام می شود. به جای منگنه های دستی که ضعیف بودند و قدرت خاصی در در بخش مکانیکی نداشتند، استفاده از منگنه کوب های بادی می تواند همانند یک تفنگ منگنه را بین دو سطح متصل کند.

منگنه کوب ها در صنعت به سه دسته منگنه کوب برقی، منگنه کوب بادی و منگنه کوب دستی تقسیم می شوند. سر صحبت ما در این مقاله، روی منگنه کوب بادی است. با توجه به فشاری که هنگام کوبیدن منگنه ها بین دو سطح لازم است، اندازه این ابزار نسبت به مدل دستی بسیار بزرگتر است.

در طرف مقابل، ما میخکوب ها را داریم. میخکوب هم یکی دیگر از انواع ابزار بادی است که معمولاً برای اتصال یک قطعه روی قطعه دیگر در صنعت چوب استفاده می شود. این ابزار با استفاده از هوای فشرده که توسط یک کمپرسور تولید می شود، فشار مورد نیاز خود را به دست می آورد.

با توجه به نوع میخ شکل و اندازه و کاربرد آنها، میخکوب ها هم متفاوت هستند. در زمان های قدیم، استفاده از چکش برای کوبیدن میخ ها بسیار محبوب بود. اما به مرور زمان که مکانیزه شدن فعالیت ها در صنایع مختلف بیشتر شد، نیاز به ساخت و استفاده از ابزاری مثل میخکوب بادی احساس می شد.

حال با این گفته ها، می توانیم به بررسی هر یک از این ابزارها به طور دقیق تر و تفاوت های آنها بپردازیم سپس هم به سراغ شباهت های این دو ابزار خواهیم رفت.

بررسی تفاوت های میخکوب و منگنه کوب از جهات مختلف

تفاوت میخکوب و منگنه کوب را می توان از جهات مختلفی بررسی کرد. این دو ابزار کاربردهای متنوع در صنعت چوب و دکوراسیون چوبی دارند و استفاده از آنها می تواند باعث افزایش سرعت، کیفیت و بازدهی تولید محصولات شود. اما نکته بسیار مهم در خصوص این دو این است که باید با توجه به نیاز خود، محصول کاربردی را بشناسید و سپس از آنها استفاده کنید.

با توجه به موارد استفاده مختلف این دو ابزار، بررسی تفاوت های میان آن دو هم متفاوت خواهد بود. می خواهیم این دو ابزار جذاب را از نظر وزن، عملکرد، ساختار و استفاده مورد بررسی قرار داده و تفاوت های آنها را به شما بیان کنیم.

از نظر ساختار

اگر بخواهیم این دو ابزار از نظر ساختار با هم بررسی کنیم، باید بگوییم که با توجه به فشاری که برای منگنه کردن لازم است، منگنه کوب سایز بزرگ تری نسبت به میخ کوب دارد. میخکوب ها طراحی جمع و جور تر و ساده تری دارند. علاوه بر این با توجه به اینکه میخ ها قطر کمتری نسبت به منگنه ها دارند، شیار موجود در میخکوب بسیار کوچکتر از منگنه کوب است.

علاوه بر این، در دست گرفتن میخکوب ها هم بسیار ساده تر از منگنه کوب ها است. با توجه به کارایی مفید هر یک از این دستگاه ها در حیطه مشخص خود، استفاده از هر یک از آنها بسیار مفید و کاربردی است.

از نظر عملکرد

اگر بخواهیم این دو ابزار را از نظر عملکردی با هم مقایسه کنیم، باید به این نکته توجه کنید که عملکرد میخکوب با ساز و کار روغنی تکمیل می شود؛ یعنی برای اینکه یک میخکوب بتواند به خوبی کار کند، باید سیستم آن بر اساس روغن کاری تامین شود. این نکته خود باعث افزایش سختی نگهداری میخکوب خواهد شد.

در طرف مقابل، منگنه کوب ها بدون نیاز به روغن و تنها با فشاری که توسط کمپرسور ایجاد شده است کار می کنند. این فشار هوا باید به حد متناسب باشد تا هم منگنه به طور کامل دو سطح را به هم بچسباند و هم فشار زیاد به ابزار آسیب وارد نکند.

از نظر وزن

با توجه به عملکرد ساده طرح میخکوب، وزن آن نسبت به منگنه کوب کمتر است؛ یعنی اگر شما بخواهید دو ابزار تقریباً شبیه در این حیطه را با هم بررسی کنید، به احتمال زیاد ابزاری که وزن کمتری دارد، همان میخکوب شما است. پس میخکوب به سادگی در دست جای می گیرد و می توان از آن برای مصارف طولانی مدت و یا مرتفع به خوبی استفاده کرد. با توجه به عملکرد مناسب این دو ابزار، وزن آنها چندان ملاک خاصی نیستند و ما تنها برای تشخیص آنها از یکدیگر این عامل را بررسی کردیم.

از نظر کاربرد

از نظر استفاده و کاربردهای مختلف این ابزار را می خواهیم بررسی کنیم. با توجه به اینکه میخ می تواند دو قطعه را روی هم به هم متصل کند، پس اکثر کاربرد میخکوب در بخش نجاری است. در طرف مقابل از آنجایی که منگنه می تواند دو قطعه کنار هم را کنار یکدیگر نگه دارد، می توان از آن برای تولید انواع مبلمان، میز و تجهیزات دکوراسیون استفاده کرد.

اگر یک لحظه هر یک از این دو ابزار را در ذهن تصور کنید، خواهید فهمید که منگنه کوب کارایی حساس تری نسبت به میخکوب برای پیچ بکسی دارد. به همین دلیل، سرعت این ابزار نسبت به میخکوب بسیار پایین تر است. اگر می بینید که یک ابزار با سرعت بسیار بالایی کار می کند و هیچ وقفه ای در فعالیت آن ایجاد نمی شود، به احتمال زیاد آن ابزار، میخکوب است.

شباهت های میخکوب و منگنه کوب چیست؟

در بررسی شباهت های این دو ابزار باید بگوییم که هر دوی آنها از فشار باد استفاده می کنند. هر دو در بخش نجاری و ساخت وسایل چوبی کاربرد دارند و هر دوی آنها را می توان به راحتی با خود حمل کرده و به موقعیت های مختلف برد.

جمع بندی

در این مقاله ، به بررسی کامل تفاوت ها و شباهت های منگنه کوب و میخکوب پرداختیم. گفتیم که تفاوت میخکوب و منگنه کوب در بخش های صنعتی می تواند باعث ایجاد تمایز بین این دو ابزار شود. با توجه به اینکه هر یک از این ابزار در بخش های مختلف کارایی مناسبی دارند، بهتر است تفاوت ها و شباهت های آنها را به طور کامل بشناسید.اگر این مطلب برای شما مفید بود، می توانید آن را برای دوستان خود ارسال کنید. در بخش کامنت ها هم می توانید از تجربیات خود درباره استفاده از منگنه کوب و میخکوب به ما بگویید.

سوالات متداولآیا منگنه کوب و میخکوب یکی است؟

خیر، برخلاف تصورات اشتباه عموم، منگنه کوب ابزاری است که باعث کوبیدن منگنه به دو سطح می شود. میخکوب ابزاری است که میخ را روی سطوح می زند.

تفاوت میخکوب و منگنه کوب چیست؟

تفاوت اصلی میخکوب و منگنه کوب در ساختار، وزن، اساس کار آنها و همچنین عملکرد است.

میخکوب بهتر است یا منگنه کوب؟

نمی توان جواب این سوال را به صورت قطعی داد، زیرا هر یک از این دو ابزار در مواقع مورد نیاز، عملکرد فوق العاده ای دارند.

برای ساخت مبل منگنه کوب بهتر است یا میخکوب؟

با توجه به ظرافت بالای کار در ساخت مبلمان، استفاده از منگنه کوب گزینه مناسب تری است.

برای خرید بهترین میخکوب و منگنه کوب چه کنیم؟

 

برای این کار می توانید با متخصصین ما تماس بگیرید. مشاوره رایگان و بهترین محصول را دریافت کنید.

:مقالات مرتبط

seotech1.blogsky.com

نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 191 تاريخ : چهارشنبه 24 فروردين 1401 ساعت: 18:48

آشنایی با انواع کمپرسور

به طور کلی کمپرسور به دستگاهی گفته می شود که فشار انواعی از سیالات و یا گاز ها را افزایش می دهد به طوری که فشار هوای خارج شده از کمپرسور بسیار بالا می باشد. برای نمونه ساده ترین کمپرسور هوای فشرده می توان تلمبه دوچرخه را نام برد که بوسیله نیروی انسانی عمل می کند. کمپرسور هوای فشرده را بر اساس کاربرد به دو دسته اصلی تقسیم می کنند.

دینامیکی

همانطور که از نام این دسته مشخص است بوسیله حرکت دینامیکی فشار گاز را تولید و به سیستم وارد می کنند این مشخصه دینامیکی در حقیقت همان حرکت پره های داخل کمپرسور می باشد که با بالا بردن انرژی جنبشی هوای وارد شده و تبدیل آن به انرژی فشاری گازی هوا را با فشار خارج می کند.

جابجایی مثبت

این نوع از کمپرسورها با جا به جا کردن گاز یک میزان معین گاز را خارج می کند در حقیقت فشار گاز خارج شده کاملا متناسب با تعداد دور کمپرسور می باشد. همچنین کمپرسور های هوا از نظر ساختاری نیز به دو گروه عمده تقسیم می شوند

کمپرسورهای دمنده

این کمپرسورها فشار کمی تولید می کنند این کمپرسور ها اصولا برای تولید فشار هوا استفاده نمی شوند و اصولا برای جا به جا کردن حجمی از هوا مورد استفاده قرار می گیرند و تقریبا از آنها به عنوان هواکش استفاده می کنند. برای کاربرد دقیق کمپرسور ها باید به درستی آنها را شناخت تا از یک کمپرسور فشار قوی برای عملی که از یک هواکش بر می آید استفاده نکرد. با نمونه هایی از کمپرسور دمنده در ادامه آشنا می شویم.

قفس سنجابی

این کمپرسور از معمول ترین و پر طرفدارترین نوع دمنده می باشد و برای جا به جایی هوا گزینه بسیار مناسبی است، ساختار این کپرسور تشکیل شده از یک پروانه که بر روی یک شفت الکتروموتور قرار دارد و عمل مکش هوا از طریق پره های این پروانه صورت می گیرد.

چرخش هوای مکرر

این نوع از دمنده ها دارای یک پروانه با تعداد پره های بسیاری می باشد که موجب ایجاد چرخش هوا می شود این دمنده فشار هوای خروجی بیشتری تولید می کند.

دمنده بادامی

این دمنده دو پروانه دارند که به شکل بادامی دارد که فشار خروجی بالایی دارند و برای صنایع بزرگ مانند معدن سازی کاربرد دارند.

کمپرسور های فشار قوی

گروه دوم کمپرسور های فشار قوی هستند که بر خلاف گروه قبلی ، فشار تولیدی این گروه بسیار بالاست و برای فشرده سازی هوا بسیار کار آمد می باشند. در ادامه به نمونه هایی از کمپرسور فشار قوی اشاره می کنیم.

پیستونی شکل

این نوع کمپرسور حجم کوچکی دارد که در صنایع کوچک و یا موارد خانگی کاربرد دارد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و عمل مکش توسط یک سیلندر و پیستون توسط ترمز الکتروموتور انجام میگیرد.

دیافراگمی

این نوع همانند کمپروسور پیستونی برای کارهای کوچک و خانگی مناسب می باشد و عمل مکش هوا و خروج هوا با فشار توسط یک میل لنگ دیافراگم که به جهت بالا و پایین حرکت می کند انجام می شود. از کاربرد این مدل می توان به اسپیلت کولر گازی اشاره کرد.

توربو کمپرسورها

از این دسته از کمپرسور ها در صنایع بزرگ مانند خودروسازی و هواپیما سازی و … استفاده می شود از نظر قیمتی هم مقرون به صرفه نیست.

کمپرسور پیچی

 

این کمپرسور هم در صنایع بزرگ کاربرد دارد و از نظر اقتصادی نیز هزینه کمتری را به خود اختصاص می دهد و تولید فشار هوا توسط پیچ های داخل کمپرسور صورت می گیرد.

مقالات مرتبط:

seoman.blogside.ir

نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 184 تاريخ : چهارشنبه 24 فروردين 1401 ساعت: 18:47

کاربردهای هیدروکسید پتاسیم در صنایع مختلف

هیدروکسید پتاسیم، که معمولا به عنوان پتاس و یا آب قلیایی شناخته می شود، یک ترکیب محلول در آب است که در صنعت کاربرد فراوانی دارد. این ماده در امریکا معمولا از طریق فرآیند الکترودیالیز پتاسیم کلراید در سلول‌های الکترولیتی تولید می‌گردد. در فرآیند مورد نظر زمانی که پتاسیم کلراید به سل الکترولیتی وارد می‌گردد، پتاسیم هیدروکسید به عنوان محصول اصلی و ترکیبات کلر و هیدروژن به عنوان محصولات جانبی تولید می‌گردد.

 

مهم ترین شرکت‌های تولید کننده هیدروکسید پتاسیم که نقش مهمی در تأمین تقاضای جهانی این ماده ایفا می‌کنند عبارتند از:

Airedale Chemical Company Limited (بریتانیا)

Altair Chimica SpA (ایتالیا)

American Elements (امریکا)

Ashta Chemicals, Inc. (امریکا)

Chengdu Huarong Chemical Company Limited (چین)

Ercros SA (اسپانیا)

Evonik Industries AG (آلمان)

Inovyn (برتانیا)

UNID Co., Ltd. (کره جنوبی)

فراورده های غذایی 

در صنعت تولید مواد غذایی کاربردهای پتاسیم هیدروکسید به عنوان غلظت دهنده، تنظیم کنندهPH و تثبیت کننده است. ماندگاری محصولات غذایی را بیشتر می کند.

به بستنی غلظت می دهد.

باعث نرم شدن زیتون می شود.

در شکلات سازی و کاکائو استفاده می شود. باعث قلیایی شدن کاکائو می شود.

به عنوان یک عامل شستشو برای میوه و سبزیجات است، همچنین باعث حفظ و نگهداری آنها می شود.

در فراوری نوشابه به کار می رود.

خواص فیزیکی پتاسیم هیدروکسید 

فرمول شیمیایی : KOH

فرمول شیمیایی: 56.11g/moL

انحلال پذیری در آب (۲۵ درجه سانتیگراد): 121 g/mL

انحراف پذیری در متانول (۲۸ درجه سانتیگراد): 55  g/100g

انحلال پذیری در ایزوپروپانول (۲۸ درجه سانتیگراد): 14 g/100g

ظرفیت گرمایی: j/mol.k 65.87

ظاهر جامد سفید رنگ

https://panasonic-agency.niloblog.com/p/28/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D8%A7-%D8%B3%D9%88%D9%84%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D8%AF%DB%8C%D9%85.html

کاربرد پتاسیم هیدروکسید در صنایع غذایی 

آیا می دانستید در نزولات غذایی هیدروکسید پتاسیم به عنوان ماده کنترل کننده PH و تثبیت کننده مواد غذایی به کار می رود. چرا که این ماده خاصیت سفت کنندگی دارد و به افزایش ماندگاری غذا کمک می کند. استفاده از این ترکیب در صنایع غذایی توسط سازمان وزارت جهانی یا همان FDA تضمین شده است و به عنوان یک ماده غذایی مستقیم انسان شناخته می شود.

یکی دیگر از کاربردهای موثر پتاسیم هیدروکسید در صنعت غذایی شستن میوه های کارخانه ای است. همچنین برای پوست کردن میوه ها و سبزیجات از این ترکیب استفاده می شود. دیگر کاربردهای این ترکیب در صنعت غذایی، تولید نوشابه، کاکائو، شکلات و رنگ کارامل است.

خرید هیدروکسید پتاسیم

نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 180 تاريخ : دوشنبه 22 فروردين 1401 ساعت: 19:12

آشنایی با کاربردهای متا بی سولفیت سدیم

Smbs پودری سفید رنگ و کریستالی است که بویی همانند گوگرد دارد.

 

این ماده غیر آلی دارای فرمول شیمیایی آن Na2O5S2 می باشد و با کارکردهای آنتی اکسیدان، نگهدارنده و ضد عفونی کننده، در صنایع گوناگونی کاربرد دارد.

سدیم متا بی سولفیت، نمک سدیم معدنی است که از ترکیب یون های سدیم و دی سولفیت با نسبت1:2 تشکیل گردیده است. این ماده تجزیه شونده در دمای بالاتر از 120 درجه ساتی گراد، با نام های گوناگونی شناخته میشود. از جمله سدیم پیروسولفیت. نمک دی سدیم اسید پیروسولفوروز؛ اسید دی سولفور ، نمک دی سدیم ، اسید پیروسولفور ، نمک دی سدیم؛ دی سولفیت سدیم؛ پیروسولفیت سدیم؛ دی سولفیت سدیم؛ برخی رادر زیر بیان می کنیم:

Pyrosulfurous acid, disodium salt

E223 (In food Industries)

Disodium metabisulfite (metabisulphite)

Sodium metabisulphite (MBS)

Sodium bisulfite, anhydrous

Sodium pyrosulfite (pyrosulphite)

Disodium pyrosulfite

خواص فیزیکی، شیمیایی و مشخصات ظاهری 

1- این ماده دارای فرمول شیمیایی Na2S2O5 و وزن مولکولی 190.095 گرم بر مول است.

2- کریستال یا پودری سفید رنگ است که کمی دارای بوی گوگرد نیز می باشد.

3- نقطه ذوب این ماده بیشتر از 302 درجه فارنهایت می باشد.

4- مقدار حلالیت این ماده در آب در حدود 66.7 گرم در 100 گرم آب در دمای 25 درجه سانتی گراد می باشد.

5- دارای چگالی ویژه 1.4 در دمای 25 درجه سانتی گراد می باشد.

6- محلول 10 درصد این ماده دارای  PH‌ برابر با 4 تا 5.5 می باشد.

کاربرد های سدیم متا بی سولفیت در صنایع غذایی 

ضدعفونی و از میان بردن میکروبها 

این ماده از افزودنیهای مجاز خوراکی است و از رشد قارچ و کپک و میکروب مضر جلوگیری می کند؛ بنابراین در صنایع

تقطیر و عرقگیری نیز می توان از آن بهره برد و ظروف را با آن استریل و ضدعفونی نمود.

جلوگیری از فساد و حفظ رنگ مواد غذایی 

سدیم متا بی سولفیت موجب روشنی رنگ محصول می گردد و از خرابی آنها جلوگیری می کند . بنابراین احیا کنندگی قوی در این ماده وجود دارد، که موجب مهار روند عملکرد پلی فنیل اکسیداز می شود. جالب این است که 0.0001% از متا بی سولفیت سدیم، می تواند تا 20% از فعالیت این آنزیم را کاهش دهد.

https://panasonic-agency.niloblog.com/p/27/%D9%84%D8%B3%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%86-%DA%A9%DB%8C%DA%A9-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF.html

افزایش ماندگاری 

این ماده در تولید شیرینی و کراکر استفاده دارد؛ زیرا ماده ای کاهش دهنده در خمیر است. SMBS

ماده نگهدارنده است، به همین جهت افزایش ماندگاری فرآورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس و همبرگر ها و همینطور برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی، همانند سرکه و آبلیمو میوه جات خشک میگو و غیره به کار می رود.

نگهداری از مواد خشک 

همینطور به عنوان نگهدارنده مواد غذایی خشک مانند چیپس ها و پودر نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

وجود خواص آنتی اکسیدانی در سدیم متا بی سولفات، آن را به یک نگهدارنده برای محصولات پخته شده میوه های خشک و مربا تبدیل نموده است.

خرید متا بی سولفیت

نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 230 تاريخ : دوشنبه 22 فروردين 1401 ساعت: 19:07

لسیتین در کیک و شیرینی چه تاثیری دارد؟

لسیتین فسفولیپیدی است که در تمام موجودات زنده یافت می‌شود. این ماده مخلوطی از دی گلیسرید اسیدهای چرب استئاریک، پالمیتیک و اولئیک با استر کولین اسید فسفریک است. بدن قادر به ساختن لسیتین است.

 

لسیتین به عنوان یک امولسیفایر، باعث گسترش یکنواختی مواد تشکیل دهنده می شود و در انواع محصولات نانوایی و پخت کیک و شیرینی استفاده می شود.

در کیک، بیسکویت و کوکی ها، با وجود کاربرد لسیتین می توان استفاده از تخم مرغ و چربی را کاهش داد و باعث بهبود بخشیدن ترکیب مواد اولیه می شود. از شیرینی و کیک در برابر اکسیداسیون محافظت می کند و در شیرینی هایی که پف می کنند و دانمارکی ها، مانع از منقبض شدن خمیر می شود و پف خمیر را زیاد می کند. ور آمدن خمیر را بهبود می بخشد.  هنگام ساخت دونات، لسیتین رطوبت را بهبود می بخشد و میزان چربی را در طی سرخ کردن بیش از ۲۰ درصد کاهش می دهد و باعث می شود که محصول کم چرب تر شود. در ویفرها به بهبود شکنندگی، بهبود بافت و سطوح بیرونی ویفر کمک می کند. در اثر اتصال آب با لسیتین عمر محصول زیاد می شود. باعث کاهش چسبندگی خمیر می شود. لسیتین در تولید کیک با انرژی کم و اشباع چربی و ویژگی های حساس و فیزیکی برتر است.  از لسیتین به عنوان جایگزین چربی در محصولات نانوایی و پخت کیک استفاده کنید.

کاربردهای لسیتین 

لسیتین در محصولات پخته شده، شیرینی ها، شکلات، پودر کاکائو، محصولات لبنی، آیسینگ، فراستینگ، مارگارین و اسپری های غذایی استفاده می شود. معمولاً بر اساس وزن آرد به فرمولاسیون نان با 0.2٪ و به کیک های لایه ای با 0.5-1.5٪ اضافه می شود. همچنین در مخلوط های خشک و خمیر دونات در 0.25-0.5٪ از وزن کل مخلوط استفاده می شود.

عملکرد لسیتین 

استفاده از لسیتین نقش مهمی در تولید نان و کیک و شیرینی ایفا می کند زیرا کیفیت خمیر را بهبود می بخشد، اختلاط یکنواخت را تضمین می کند و به طور کلی فرآیند پخت را تسریع می کند. پراکندگی مناسب چربی منجر به کاهش مقدار چربی مورد نیاز می شود، بنابراین ساختار سبک و یکنواختی به خمیر اضافه می کند و به نوبه خود با این عمل عمر مفید نان ها ، کلوچه ها، کیک ها و سایر محصولات پخته شده را افزایش می دهد و آنها را تازه و لطیف نگه می دارد.

بررسی اثر لستین به عنوان امولسیفایر در تولید کلوچه : در یک مطالعه لستین در مقادیر 27/0 ، 21/0  ، 19/0  ، 16/0  درصد برپایه وزن آرد با استفاده از ماشین مخلوط کن Horizontal – Z- Drum به چهار نمونه مختلف به ترتیب S1، S2، S3،S4  اضافه وسرعت جذب نمونه با استفاده از آنالیز رطوبت Scaltec  اندازه گیری شد. سرعت جذب رطوبت در 30 دقیقه برای S1، S2، S3، S4 به ترتیب برابر 10/2، 11/3، 19/3 و 23/3 % درصد بود. طبق نتایج بررسی، برای نمونه S1 ، لستین به مقدار 27/0  درصد کمترین جذب رطوبت در کلوچه را در 30 دقیقه نشان داد. بنابراین، واضح است که افزایش امولسیفایر باعث کاهش سرعت جذب رطوبت درکلوچه شده و لستین ممکن است بهترین اثر را را روی نگهداری محصول داشته و موجب افزایش مدت نگهداریمحصول شود. شکل زیر این مطلب را نشان می دهد. بطور کلی عملکرد لسیتین در کیک و شیرینی پزی شامل :

1.امولسیفایر

2.افزایش ماندگاری بالا

https://panasonic-agency.niloblog.com/p/26/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%A7%DA%A9%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D9%88%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%DA%A9.html

3. تبلور شکر

4.آزاد سازی بهتر از تجهیزات

5.اکستروژن آسان

6. قابلیت تولید بهتر

7. افزایش نرمی و کاهش چسبندگی

8. کاهش چربی در شیرینی ها

در نهایت شیرینی و فرآورده های وابسته محصولاتی هستند که در بین همه اقشار مصرف کنندگان تقاضای فراوانی دارند. دامنه این محصولات بسیار گسترده است. بازار این محصولات مستلزم رقابت شدیدی است و در چنین شرایطی تولیدکنندگان باید کیفیت محصولات خود را بالا ببرند.

خرید لسیتین

نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 224 تاريخ : دوشنبه 22 فروردين 1401 ساعت: 19:03

کاربرد گلیسرین خوراکی و سایر افزودنی های غذایی در کیک

مواد غذایی که روزانه مورد استفاده قرار می گیرد از افزودنی های غذایی مختلفی حاصل می شوند در ادامه با کاربرد گلیسیرین خوراکی و سایر افزودنی های غذایی در کیک بیشتر آشنا خواهید شد.

 

یکی از مهمترین افزودنی های غذایی گلیسیرین است.  این ماده بافت کیک را بهبود می دهد و سبب نرمی آن می شود

گلیسیرین خوراکی معمولاً به فرمولاسیون خمیر کیک در سطوح بین 2.0 تا 15.0 درصد (بر اساس وزن آرد) اضافه می شود. هرچه دوز گلیسیرین بیشتر باشد ، محصول نرم تر و مستعد خرابی بعد از پخت به دلیل ژلاتینی شدن نشاسته می شود. جایگزین های گلیسیرین شامل سوربیتول ، پروپیلن گلیکول و سایر پلیول ها است.

گلیسرین C3H8O3 

گلیسرین که گلیسرول نیز نامیده می شود، یک ماده متداول در طبیعت است. از نظر شیمیایی، گلیسرین مربوط به الکل ها و یکی از ترکیبات همیشگی روغن ها و چربی ها است. گلیسرین که واکس شیرین نیز نامیده می شود، یک ماده چسبناک است که باعث انعقاد آب می شود و طعم شیرینی به آن می دهد. کاربرد گلیسرین بسیار گسترده می باشد که به عنوان مثال در صنایع غذائی از گلیسرین (گلیسرول) برای شیرین سازی نوشیدنی ها استفاده میشود. همچنین از آن برای مرطوب کردن میوه های خشک (خشکبار) و محصولات نان و کیک استفاده می گردد. گلیسرین همچنین در صنایع شیرینی و شکلات و بیسکویت به عنوان مانع تبلور و کریستالی شدن عمل میکند و باعث انحلال رنگهای خوراکی در محصول میگردد.

همچنین کاربرد گلیسرول در صنعت خوراک دام و به عنوان مرطوب کننده و حذف کننده غبار و گرد روز افزون است. علاوه بر این گلیسرین در صنعت و تولید تنباکو، آرایشی و بهداشتی و داروئی نیز کاربرد فراوان دارد.

قیمت گلیسیرین خوراکی در قنادی 

قیمت گلیسیرین خوراکی در قنادی علاوه بر برند و تناژ درخواستی به مدل آن نیز بستگی دارد. این محصول که در کل از قیمت خوبی برخوردار است کارآیی های زیادی داشته که ما اکنون به کاربردهای آن در حوزه شیرینی پزی می پردازیم.

در رابطه با محصولات شیرینی نظیر انواع کیک، بسیار مهم است که بافت آنها نرم بوده و در بازه زمانی کوتاهی آسیب نبینند. تولیدکنندگان نیز از گلیسیرین به همین منظور استفاده می کنند. این محصول، با جذب رطوبت و انسجام بخشی در بافت شیرینی ها مانع تخریب آنها شده و طعم شان را نیز بهبود می بخشد.

https://panasonic-agency.niloblog.com/p/25/%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D9%81%D8%B3%D9%81%D8%B1%DB%8C%DA%A9-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%85%DA%A9%D9%85%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%A7%DA%A9%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%B7%DB%8C%D9%88%D8%B1.html

سوربیتول 

این ماده یک شیرین کننده مصنوعی است که در کیک ها به منظور شیرین نمودن محصول و یا جایگزین شکر استفاده می شود.

در صنعت پخت از سوربیتول کریستالی و سوربیتول مایع در محصولات برای استفاده ویژه در محصولات مورد استفاده در رژیم غذایی استفاده می شود. همچنین به عنوان یک رطوبت گیر برای افزایش عمر مفید محصولات پخته استفاده می شود. ثبات محصولات پخته را می توان با جایگزینی نسبی ساکارز با سوربیتول، به عنوان مثال، در کیک ها، بهبود بخشید.

سوربیتول در کیک های اسفنجی و کیک های معمولی بین 5 تا 8 درصد وزن آرد استفاده می شود. در بیسکویت و فیلینگ های خامه ای تا 10 درصد از این ماده استفاده می کنند. در نان زنجبیلی با افزودن تنها 5 درصد سوربیتول می توان به طعم دلخواه و با شیرین کنندگی مناسب رسید.

خرید گلیسیرین

نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 197 تاريخ : دوشنبه 22 فروردين 1401 ساعت: 18:42

اسید فسفریک در تولید مکمل های خوراکی دام و طیور

اسید فسفریک، یک ماده شیمیایی پر کاربرد در صنایع مختلف است که معمولاً در دو گرید صنعتی و خوراکی و با درصد خلوص متفاوت، در دو حالت مایع و جامد در بازار وجود دارد. از این اسید معدنی معمولاً برای تولید انواع محصولات مختلف که در زندگی روزمره با آن ها سروکار داریم استفاده می شود. شکل مایع این اسید در گرید آزمایشگاهی برای کاربردهای تحقیقاتی مناسب است و گرید خوراکی اسید فسفریک نیز در حالت جامد در صنایع غذایی به کار می رود. یکی از مهم ترین موارد کاربردی این اسید معدنی، استفاده از آن در فرآیندهای تولید خوراک دام و طیور است.

 

جالب است بدانید اسید فسفریک، یک اسید سه ظرفیتی با سه حالت اکسایش مختلف است که هر یک از این حالت ها منجر به تولید یکی از نمک های فسفاته می شوند. نمک های فسفاته مشتق شده از فسفریک اسید، دقیقاً همان مواد شیمیایی اولیه هستند که در صنایع تولید خوراک دام و طیور از آن ها استفاده می شود. با توجه به موارد فوق می توان نتیجه گرفت که اسید فسفریک ، خود به تنهایی و به طور مستقیم به عنوان ماده اولیه افزودنی به خوراک دام و طیور استفاده نمی شود، بلکه این مشتقات فسفریک اسید هستند که در این نوع صنایع به مصرف می رسند. در این مطلب سعی داریم نقش اسید فسفریک در این حوزه از صنعت را مورد بررسی قرار دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

تهیه سنگ معدن فسفات برای تولید خوراک دام 

اسيد فسفريك در خوراك دام ها ابتدا به صورت سنگ فسفات استخراج می شود. برای جدا شدن فسفر از مواد نامطلوب اطراف مانند شن و ماسه و خاک رس، سنگ معدن فسفات دار باید فرآیند بهره بری را طی کند. از آنجا که رسوبات سنگ فسفات به میزان قابل توجهی در ترکیب آنها متفاوت است، روند بهره وری می تواند از یک رسوب به ماده دیگر بسیار متفاوت باشد.

پس از بهره گیری از سنگ معدن فسفات، معمولاً آن را در خشک کن دوار خشک می کنند. در حالی که سایر سیستم های خشک کردن یک گزینه هستند، خشک کن های دوار بیشتر به دلیل ساخت سنگین و ظرفیت بالای آنها متداول هستند. در بعضی موارد، در صورت آلودگی فسفر، یا در حضور مواد آلی یافت شده که نیاز به حذف دارند، ممکن است در این مرحله فرآوری در کوره دوار نیز مورد نیاز باشد.

پس از خشک شدن سنگ فسفات، می توان با اسید سولفوریک واکنش داده و اسید فسفریک تولید کرد.

آماده سازی فسفر معدنی برای تولید خوراک دام و طیور؛ اهمیت استفاده از اسید فسفریک

فسفری که برای کاربرد در خوراک دام و طیور استفاده می شود در ابتدا از صخره های معدنی استخراج می شود. در طی این فرآیندها، فسفر از سایر ترکیبات ناخالص جداسازی شده و وارد مراحل بعدی فرآیند بهره برداری می شود. پرداختن به تجهیزات و جزئیات فرآیندهای بهره برداری از فسفر معدنی از موضوع این بحث خارج است و لذا صرفاً نقش آن در خوراک دام بیان خواهد شد.

فسفر معدنی جامد که در مراحل بهره برداری در خالص سازی تولید می شود با ترکیب شیمیایی اسید سولفوریک مخلوط شده و در نهایت، اسید فسفریک را تولید می کند. اسید فسفریک نیز یک ترکیب معدنی چند منظوره است که برای تولید سایر نمک های معدنی و بسیاری از مواد شامل فسفر به کار می رود. بیشتری آمار کاربرد فسفریک اسید در تولید کودهای فسفاته و خوراک دام و طیور به ثبت رسیده است.

https://panasonic-agency.niloblog.com/p/24/%D8%B3%D8%AF%DB%8C%D9%85-%D8%B3%DB%8C%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AA.html

در حال حاضر دو نمک معدنی اسید فسفریک با نام های MCP و DCP از واکنش میان اسید فسفریک و کربنات کلسیم به دست می آیند. این ترکیبات با توجه به ظرفیت اسیدی فسفریک اسید و واکنش با یون کلسیم تولید می شوند. محصول نهایی شامل گرانول هایی هستند که در مراحل اولیه تولید خوراک دام به مخازن و دستگاه های خوراک اضافه می شوند. کیفیت مواد اولیه بر روی کیفیت محصولات نهایی بسیار تأثیر دارد.

آیا همه حیوانات نیاز به فسفر دارند؟ 

بله، همه حیوانات این نیاز را دارند. با این حال، سیستم بیان این نیازها بین حیوانات مختلف متفاوت است. در اروپا برای خوک ها نیاز به فسفر قابل هضم، برای مرغ فسفر قابل جذب یا فورفور قابل هضم و برای نشخوارکنندگان مقدار کل فسفر بیان می شود.

تمام مواد خوراکی حاوی مقادیر بالای کل فسفر می توانند به عنوان منبع فسفر در تغذیه حیوانات استفاده شوند. امروزه همچنین امکان استفاده از فیتاز وجود دارد، آنزیمی که می تواند فسفر متصل به فیتات را در مواد گیاهی آزاد کند و فسفر را برای حیوانات تک معده در دسترس قرار دهد. با این حال، فیتاز قادر به آزاد سازی همه فسفر نیست و بنابراین، هنوز هم نیاز به مکمل خوراک دام با فسفات خوراکی غیر آلی وجود دارد.

خرید فسفریک اسید

نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 218 تاريخ : دوشنبه 22 فروردين 1401 ساعت: 18:33

سدیم سیترات از کاربرد تا خطرات

Na3C6H5O7 نمک سدیم سیترات است که دارای فعالیت قلیایی سازی است.

این ماده به شکل یک گرانول سفید یا پودر کریستالی می باشد. کمی اسیدی و محلول در آب است

این ماده شیمیایی به عنوان یک نگهدارنده غذا ، برای قلیایی سازی ادرار برای جلوگیری از سنگ کلیه ، داروی ضد انعقاد خون ذخیره شده و بافر استفاده می شود.

نام های متداول 

تری سدیم سیترات دی هیدرات

سیتروسودین

نمک تری سدیم سیتریک اسید

هنگام جذب ، ناتروسیترال به آنیونهای سیترات و کاتیونهای سدیم جدا می شود.

یونهای سیترات آلی به یونهای بی کربنات متابولیزه می شوند و منجر به بافر شدن یون هیدروژن اضافی ، بالقوه معکوس شدن اسیدوز ، افزایش غلظت بی کربنات پلاسما و افزایش pH خون می شوند.

نمک تری سدیم اسید سیتریک است و در آب حل می شود. مقدار pH آن بین 7.5 تا 9.0 است.

عوارض سیترات سدیم در داروها 

سدیم سیترات کاربرد پزشکی نیز دارد. در مقاله قبل راجع به مزایا و مضرات سیترات سدیم به تفصیل صحبت شد در این حالت، چند نکته وجود دارد که باید از آنها آگاهی داشته باشید.

سیترات سدیم هنگامی که به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد، مشکلات کلیوی (مانند سنگ کلیه) و اسیدوز متابولیک را درمان می کند. به عبارت ساده، ترکیب اسید اضافی در مایعات بدن است. سیترات سدیم خاصیت قلیایی دارد، از این رو توانایی آن در تثبیت سیستم های بدن که بیش از حد اسیدی هستند، می باشد.

اگرچه سدیم سیترات معمولاً بی خطر است، خطرات زیادی را به همراه دارد. این دارو با چندین نوع دارو متفاوت، به ویژه با داروهای آلومینیومی سیترات سدیم جلوگیری کنند. ممکن است باعث هیپرناترمیا شود که سدیم اضافی در خون است. علائم هیپرناترمیا شامل خواب آلودگی و ضعف است، در موارد شدید حتی می تواند منجر به تشنج و مرگ شود. در آخر اینکه، از مضرات سدیم سیترات ممکن است باعث ایجاد یک واکنش آلرژیک در برخی افراد شود. مانند هر دارویی، اگر بیماری دیگری دارید یا قبل از مصرف سدیم سیترات، داروهای دیگری مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

https://panasonic-agency.niloblog.com/p/23/%D8%B3%D9%88%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%D9%88%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C.html

موارد استفاده سدیم سیترات 

درمان اسیدوز متابولیک، عامل قلیایی کننده زمانی که نگهداری طولانی مدت ادرار قلیایی لازم باشد.

توصیه مصرف سدیم سیترات 

بعد از غذا استفاده کنید. دارو را در ۲۰ تا ۱۰۰ سی سی آب رقیق کنید و با آن آب اضافی استفاده کنید. محلول را قبل از استفاده خنک کند تا طعم آن بهتر شود. ممکن است اسهال، تهوع و استفراغ تجربه کنید. در صورت شدید شدن این علایم با درمانگر خود تماس بگیرید. موارد ذیل را گزارش کنید: تغییرات عصبی (تحریک پذیریگ لرزش، گیجی)، تورم پا و قوزک پا، تنگی نفس، تپش قلب، درد شکمی، تیره شدن مدفوع.

خرید سیترات سدیم

نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 201 تاريخ : دوشنبه 22 فروردين 1401 ساعت: 18:28

سوربیتول و کاربردهای پزشکی آن

سوربیتول در پزشکی کاربردهای فراوانی دارد. این ماده از افزودنی های مجاز خوراکی می باشد و می تواند به عنوان یک ملین خوراکی مورد استفاده قرار گیرد.

 

سوربیتول به کمک آب و رسیدن به روده بزرگ و تحریک حرکات روده، به عنوان یک ملین کار می کند. این ماده برای افراد سالمند بسیار سودمند است، اگر چه همانند همه ی مواد خوراکی افزودنی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود.

در میوه های سیب، آلو، گلابی، گیلاس، خرما، هلو و زردآلو یافت می شود. در برخی از میوه های خشک نیز وجود دارد و به همین دلیل است از آلوی سیاه به عنوان یک ملین استفاده می کنند.

سوربیتول ابتدا در سال ۱۸۷۲ کشف شد. این ماده در محیط کشت باکتری مورد استفاده قرار می گیرد تا اثر کلی O157: H7 را از سویه های دیگر E. coli تشخیص دهد، زیرا باکتری ها در مقایسه با ۹۳٪ از گونه های E.coli شناخته شده به طور معمول قادر به تخمیر سوربیتول نیستند.

در درمان برای هیپراکالیمی (افزایش پتاسیم خون) از سوربیتول و پلی استایرن سولفونات سدیم رزین یون تبادلی (نام تجاری کایزالات) استفاده می کنند. رزین مبادله یونهای سدیم برای یونهای پتاسیم در روده است، در حالیکه این ماده به از بین بردن آن کمک می کند. در سال ۲۰۱۰،اداره بهداشت FDA ایالات متحده هشدار داد که افزایش خطر ابتلا به نکروز ژن در این ترکیب وجود دارد.

یکی از کاربردهای سوربیتول در پزشکی ساخت کپسول های نرمال ژل برای ذخیره دوزهای مجاز داروهای مایع است. با توجه به مزایای فراوانی که از این ماده مفید برای کاربردهای پزشکی ذکر شد، همینطور که گفته شد بدون مشورت با پزشک از این ماده برای مصارف پزشکی استفاده نکنید.

سوربیتول چیست؟ 

این ماده به عنوان جایگزین شکر در بسیاری از محصولات غذایی مانند انواع آدامس ها مورد استفاده قرار می گیرند. سوربیتول نوعی کربوهیدرات است که با نام الکل قند یا پلی ال نیز شناخته می شود. مقدار کالری این قند الکل حدود یک سوم شکر است. اما ۶۰ درصد خاصیت شیرین سازی بیشتری نسبت به شکر دارد. انواع سوربیتول به صورت پودری و مایع در بازار خرید و فروش محصولات غذایی عرضه می گردد.

https://panasonic-agency.niloblog.com/p/22/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D9%BE%D8%AE%D8%AA.html

موارد منع مصرف 

سابقه حساسیت به هر یک از مواد تشکیل دهنده محلول سوربیتول

در بیماران با عدم تحمل فروکتوز

در مواردی که بیمار دچار قطع ادرار شده است

توصیه هایی برای مصرف کنندگان

محتوی هر ساشه را در نصف لیوان آب سرد حل کرده و میل کنید.

این دارو را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد.

از مصرف سایر مسهل ها همراه سوربیتول خودداری کنید؛ مگر با تجویز پزشک.

از مصرف خودسرانه این دارو برای مدت بیش از یک هفته بپرهیزید.

کاربرد سوربیتول و کاربرد های پزشکی آن برای دیابت 

پایین بودن شاخص قند در سوربیتول، آن را برای افراد مبتلا به دیابت مفید نموده است. مطالعات حیوانی انجام شده بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است که این حیوانات پس از مصرف سوربیتول با کاهش وزن، کاهش گلوکز خون و تحمل گلوکز بالا مواجه شده اند. بنابراین مصرف سوربیتول به جای قند و شکر در افراد دیابتی می تواند مفید باشد. البته در مصرف سوربیتول و کاربرد های پزشکی آن باید توجه نمود و آن را بیش از حد مصرف ننمود.

کاهش قند خون 

سوربیتول حاوی کالری به شکل کربوهیدرات است. این ماده به صورت ناقص در روده کوچک جذب می شود. باقی مانده آن نیز به روده بزرگ منتقل می گردد. بنابراین بازده متابولیسمی این محصول پایین و مقدار کالری آزاد شده توسط آن کم خواهد بود. به همین دلیل است که مصرف سوربیتول نسبت به شکر، ترشح انسولین را کاهش داده و باعث کاهش سطح گلوکز خون می گردد.

خرید سوربیتول 

نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 243 تاريخ : دوشنبه 22 فروردين 1401 ساعت: 18:23

چگونگی مصرف زانتان گام در پخت و پز

صمغ زانتان گام مثل ماده ژلاتین به عنوان دستورالعمل تثبیت کننده مورد استفاده قرار می گیرد، در صورتی که ژلاتین از منابع حیوانی تولید می شود. زانتان گام برای پخت و پز به خصوص افرادی که آلژی دارند مورد استفاده قرار می گیرد به ویژه اگر فردی مجبور باشد که مواد غذایی مثل تخم مرغ و لبنیات را از رژیم غذایی خود محدود کند. گرما و حرارت زیاد روی زانتان گام تاثیر ندارد و می توان به مقدار زیاد هم در سس ها و آبمیوه ها از آن استفاده کرد.

 

برای استفاده از این صمغ در سس ها قبل از اضافه کردن زانتان گام آن را با مقداری روغن مخلوط می کنند یعنی قبل از اضافه کردن شیر سویا یا برنج که باعث می شود سس طعم خوشمزه ای پیدا کند.

کاربری در سلامت انسان 

دارای خواص مناسبی در سلامتی انسان است. از زانتان گام در کاهش سطح فشار خون استفاده می شود به طوری که حتی در برنج نیز استفاده گردیده و تاثیر خود را می گذارد. از کاربردهای دیگر آن می توان به کاهش کلسترول اشاره کرد به طوری که در افرادی که از آن به مدت زمان بیش از 1 ماه استفاده کرده اند می تواند کلسترول را تا 10 درصد کاهش دهد.

از این ماده در افرادی که دارای خشکی دهان نیز می باشد موثر است به طوری که در برخی خمیر دندان ها نیز از آن استفاده می گردد و در مرطوب نگه داشتن دهان تاثیر به سزایی دارد. زانتان گام قابلیت ورود به روده را داشته و در متورم سازی غذا و در سلامت گوارش تاثیر گذار می باشد.

بیماری هایی موجود است که بلع را مشکل میسازد و باعث می شود تا گلو و دهان فرد خشک و گردد، که وجود زانتان گام کمک به سزایی در بلع کرده و موجب افزایش بزاق دهان می گردد و غذا در دهان حجیم می شود. از عمده فواید دیگر آن می توان به کمک در حرکت مناسب غذا و جلوگیری از خفگی اشاره نمود.

کاربرد زانتان گام در محصولات مراقبت شخصی 

همچنین صمغ زانتان گام در محصولات مراقبت شخصی و زیبایی هم کاربرد دارد. این ماده باعث می شود که محصولات پر حجم شوند در صورتی که به راحتی از جای خود خارج می شوند. زانتان گام باعث معلق شدن ذرات جامد در مایع می شود و پایداری و مقاومت محصولات را تضمین می کند. این ماده هیچ مزیتی برای پوست و بدن ندارد و به منظور فواید برای پوست در آن استفاده نمی شود و فقط به منظور غلیظ شدن محصول مورد استفاده قرار می گیرد.

در بیشتر فرمول های آرایشی از مقدار کمی از زانتان گام استفاده می کنند. برخی از محصولات مراقبتی که از این صمغ در آن استفاده می شود عبارت است از: خمیردندان، کرم ها، لوسیون، شامپو و ...

فروش زانتان گام در آرایشی بهداشتی 

این ماده کاربردهای بسیاری در صنایع دارویی و بهداشتی داشته و از همین قابلیت آن در تولید کرم، رنگ مو، لوسیون و خمیر دندان استفاده می شود.

مزایای استفاده از زانتان گام 

دانشمندان طی مطالعاتی به این نتیجه رسیده اند که استفاده از صمغ زانتان در دوزهای بالا باعث کم کردن قند خون می شود. معمولا مایعات در معده و روده کوچک تبدیل به ماده ای چسبنده می شود. این مراحل باعث می شود که غذا در معده دیرتر هضم شود و سرعت ورود شکر به خون را کم تر می کند و همین باعث می شود که قند خون کاهش پیدا کند.

https://panasonic-agency.niloblog.com/p/21/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D9%84-%D9%87%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%84-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9.html

کلسترول پایین: بر روی 5 نفر آزمایشی انجام شد که 10 بار در روز در طول 23 روز مقدار معینی از این مواد را استفاده کردند. آزمایش خونی که بعدها از این افراد گرفتند نشان داد که کلسترول خون آن کاهش پیدا کرد.

کاهش وزن: ثابت شده است که اکثر افراد بعد از این که این مواد را مصرف می کنند احساس سیری می کنند. این احساس سیری در طول زمان باعث کاهش وزن می شود چون غذا در معده تان دیرتر هضم می شود.

جایگزین بزاق: افرادی که بیماری خشکی دهان دارند می توانند از این ماده به عنوان جایگزین بزاق دهان استفاده کنند، اما مطالعاتی که در این مورد انجام شده نتایج مختلفی را نشان می دهد.

خرید زانتان گام

نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 228 تاريخ : دوشنبه 22 فروردين 1401 ساعت: 18:14

کاربردهای دو اتیل هگزانول در صنایع

2-اتیل هگزانول یک الکل دارای هشت شاخه کربن و یک مایع بی رنگ است که به مقدار کمی در آب محلول است اما در اکثر حلال‌های آلی محلول است.

 

 این ماده در مقیاس گسترده (> 2،000،000،000 کیلوگرم در سال) برای استفاده در کاربردهای بی‌شمار از قبیل حلالها ، طعم دهنده‌ها و رایحه‌ها تولید می‌شود و به‌خصوص به عنوان پیش ماده تولید سایر مواد شیمیایی مانند نرم کننده‌ها و پلاستیک کننده‌ها استفاده می‌شود.

در رایحه‌های گیاهان طبیعی با آن روبرو می‌شوید و بوی آن "سنگین، خاکی و کمی گلدار" برای آنانیومر R و "عطر و بوی سبک و شیرین گل" برای آنتیومر S گزارش شده است.

انشعاب در مولکول 2-اتیل هگزانول از متبلور شدن آن جلوگیری می‌کند و در نتیجه نقطه انجماد آن بسیار کم است. استرهای 2-اتیل هگزانول به طور مشابه تحت تأثیر قرار می‌گیرند و بنابراین به عنوان ماده اولیه در تولید پلاستیک سازها و روان کننده‌ها کاربرد دارند و حضور آن به کاهش ویسکوزیته و پایین آمدن نقاط انجماد کمک می‌کند.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از 2-اتیل هگزانول 

موجب تحریک و قرمزی و درد در پوست و چشم ها می شود.

بلعیدن آن خطرناک است و تهوع، سرگیجه و کاهش کارایی سیستم اعصاب را به دنبال دارد.

این مایع قابل احتراق است.

خواص فیزیکی و شیمیایی دواتیل هگزانول

ظاهر: مایع بی رنگ

نام شیمیایی: 2-اتیل هگزانول

مترادف ها : ایزواکتانول، ایزواکتیل الکل، 2-اتیل هگزیل الکل، اکسواکتیل الکل، 2-اتیل هگزانول

فرمول مولکولی : C8H18O

وزن فرمول: 130.23

نقطه ذوب: -76 درجه سانتیگراد

نقطه جوش: 183-186 درجه سانتیگراد

https://panasonic-agency.niloblog.com/p/20/%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%B3-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C.html

چگالی: 0.833 گرم در میلی لیتر

نقطه اشتعال: 171 درجه فارنهایت

انحلال پذیری : نامحلول در آب

خواص شیمیایی : دارای بوی ملایم، روغنی، شیرین و کمی گلی است که یادآور گل رز و طعم شیرین با رایحه میوه ای است.

مزایای خاص: وزن مولکولی کم و ایجاد تعادل مناسب در فرمولاسیون های به کار برده شده است.

ایمنی دواتیل هگزانول 

این ماده با انتشار دود و بخار شدید تجزیه می‌شود و یک حلال کم فرار است و گرمای احتراق 2-اتیل هگزانول 1263.81- کیلوکالری در مول در دمای 25 درجه سانتیگراد است. در حالی که گرمای تبخیر حدود 10.8 کیلو کالری در مول در نقطه جوش است.

گازهای قابل اشتعال و یا سمی از ترکیب الکل ها با فلزات قلیایی، نیتریدها و عوامل کاهنده قوی تولید می شوند. دواتیل هگزانول با عوامل اکسید کننده قوی و اسیدهای قوی ناسازگاراست. این ترکیب یک آلاینده است و پوست، چشم و مجاری تنفسی را تحریک می کند. همچنین می تواند باعث تهوع و سردرد پس از استنشاق و اسهال و استفراغ پس از مصرف شود. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت یا مکرر می تواند منجر به چربی زدایی پوست و سوختگی و تحریک پوست شود.

خرید دو اتیل هگزانول

نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 208 تاريخ : دوشنبه 22 فروردين 1401 ساعت: 18:09

بوراکس آزمایشگاهی

بوراکس پودر سفید رنگ طبیعی و معدنی که کاربرد های زیادی در تغذیه ، صنعت و پزشکی دارد  دیگر نام های بوراکس : بوره، Borax، نمک اسید بوریک، سدیم بورات، سدیم تترا بورات، دی سدیم تترا بورات.

فرمول شیمیایی Na2B4O7. 10H2O

شکل ظاهری: بوراکس اصولا به شکل پودر سفیدی تشکیل شده از بلورهای نرم بی رنگ

نگهداری: جهت نگهداری بهینه باید از رسیدن رطوبت و آب به بوراکس پیشگیری کرد تا موجب چسبندگی ذرات به یکدیگر نگردد.

بوراکس پودری سفید رنگ می باشد که تشکیل شده از کریستال های نرم بی رنگ است که به  به آسانی  در آب حل می شود و قابلیت انحلال بالایی دارد. این ترکیب شیمیایی دارای کاربردهای فراوان وگوناگون بسیاری بوده و ماده اولیه  شوینده ها شیمیایی، مواد آرایشی و لعاب ها است. بوراکس همچنین در بیوشیمی برای ساختن محلول های بافری، ماده تاخیرانداز آتش، ترکیب ضد قارچ برای فایبرگلاس ها، فلاکس در متالوژی، حفاظت جاذب نوترون برای منابع رادیواکتیو ، ماده شالوده در پخت و پز و به عنوان ماده اولیه به کار می رود. از بوراکس گاهی اوقات به عنوان جایگزین جیوه در پروسه استخراج طلا استفاده می شود.

کاربرد بوراکس چیست؟ 

سدیم تترابورات به طور گسترده ای به عنوان پاک کننده خانگی و تقویت کننده مواد شوینده لباس استفاده می شود. این ترکیب از بور، سدیم و اکسیژن تشکیل شده است.

بوراکس اغلب در بستر خشک دریاچه ها در مناطقی مانند دره مرگ کالیفرنیا, جایی که آب بخار شده و رسوبات معدنی را پشت سر گذاشته است, یافت می شود.

بوره، یک ماده معدنی طبیعی است که ده ها سال جزء مواد پاک کننده محسوب می‌گردد. خوردن آن بی خطر نیست. برخی افراد نیز از آن برای ساخت اسباب بازی های کودکان مانند اسلایم خانگی استفاده می کنند.

بوراکس چندین کاربرد صنعتی نیز دارد، از جمله استفاده از آن به عنوان یک سیال برای از بین بردن اکسیدهای فلزی نامطلوب و استفاده در مواد مقاوم در برابر شعله.

موارد مصرف و کاربرد بوراکس 

۱- بوراکس در محصولات خانگی کاربرد دارد: بوراکس اکنون در محصولات مختلف لباس شویی و تمیز کننده خانگی شامل تقویت کننده ترکیبات لباس شویی و مایع دستشویی تقویت شده بوراکس به کار می رود. برخلاف اسمش بوراتیم سفید کننده لباس شویی دارای بوراکس یا دیگر ترکیبات بورون نمی باشد. بوراکس همچنین در برخی فرمول های سفید کننده دندان وجود دارد. همچنین یک جز فعال در مورچه کش ها و آفت کش ها می باشد.

۲- بافر : سدیم بورات در آزمایشگاه های شیمیایی و بیو شیمیایی برای ساختن بافرها به کار می روند. برای مثال : در ژل الکتروفورز DNA ، مانند بافر TBE یا بافر جدیدترSB یا BBS در روش های پوششی به کار می رود.

بافرهای بورات همچنین به عنوان محلول تعادل در واکنش های پیوندی متقاطع با پایه دی متیل پیملی مدیت به کار می روند. بوراکس به عنوان منبع بورات جهت بکارگیری خاصیت هم کمپلکس کنندگی کبالت یا عوامل دیگر برای تشکیل کمپلکس های یونی گوناگون به کار می رود. بورات برای رنگ سنجی متفاوت هموگلوبین غیر گلیکوسیلات از هموگلوبین گلیکوسیلاتی به کار می روند که در واقع شاخصی از قند خون بالای طولانی مدت در انواع مختلف بیماری دیابت است.

۳- عامل نرم کننده آب: بوراکس به تنهایی قرابت نزدیکی با کاتیون های سخت کننده آب ندارد. گرچه بدین منظور استفاده می شده است.

۴ – فلاکس: مخلوطی از بوراکس و آمونیوم کلرید به عنوان فلاکس در جوشکاری آهن و فولاد به کار میرود که نقطه ذوب اکسید آهنی که ناخواسته تولید شده است را پایین می آورد و اجازه می دهد تا به صورت مذاب خارج شود. بوراکس همچنین به صورت مخلوط با آب به عنوان گداز در لحیم کاری فلزات و جواهراتی مانند طلا و نقره به کار می رود. همچنین به لحیم ذوب شده اجازه میدهد تا به صورت هموار و صاف در درز جریان یابد. بوراکس همچنین یک فلاکس خوب برای حلبی پوشاندن تنگستن با روی است که به جهت نرم و لحیم پذیر کردن تنگستن استفاده می شود.

https://panasonic-agency.niloblog.com/p/19/%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C%DA%98%D9%86%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA.html

۵- استخراج معادن در اندازه کوچک : بوراکس به عنوان جایگزینی برای جیوه و به عنوان روش ترجیهی برای استخراج طلا در تسهیلات معدنی در معدن کاری در مقیاسهای کوچک است. این روش در فیلیپین استفاده می شود. پلیمر لاستیک مانند flubber  یا gluep می تواند توسط پیوند متقاطع پلی وینیل استات با بوراکس ساخته شود.  از دیگر مصارف بوراکس ساختن چسب های بر پایه پلی وینیل استات مانند چسب Elmer s glue است.

۶- افزودنی های خوراکی : بوراکس با شماره E285 به عنوان یک افزودنی غذایی در برخی کشورها استفاده می شود

استفاده بوراکس در صنایع غذایی به منظور ایجاد یک بافت لاستیک مانند به غذاست یا به عنوان نگهدارنده می باشد. در دستورهای غذایی شرقی به طور عمده برای خصوصیت قوام دادنی بوراکس از آن استفاده می شود.

خرید بوراکس

نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 148 تاريخ : دوشنبه 22 فروردين 1401 ساعت: 18:04

آب اکسیژنه چیست؟

آب اکسیژنه (یا همان پراكسيد هيدروژن) ماده است با خصوصيات و كاربردهاي متفاوت؛ این ماده در صنايع كاغذسازي، بهداشتي، دارويي، رنگ و صنايع مختلف ديگر كاربرد دارد و علت گستردگي كاربرد آن در صنایع مختلف، مربوط به خواص ویژه طبق جدول شماره 1 و غلظت هاي متفاوت اين ماده می باشد. این ماده شیمیائی در داخل کشور با گریدهای صنعتی و غذایی مختلف با درجه خلوص30% الی 70% بکار برده می شود.

 

آب اکسیژنه (یا همان پراكسيد هيدروژن) ماده ی است با خصوصيات و كاربردهاي متفاوت؛ این ماده در صنايع كاغذسازي، بهداشتي، دارويي، رنگ و صنايع مختلف ديگر كاربرد دارد و علت گستردگي كاربرد آن در صنایع مختلف، مربوط به خواص ویژه طبق جدول شماره 1 و غلظت هاي متفاوت اين ماده می باشد. این ماده شیمیائی در داخل کشور با گریدهای صنعتی و غذایی مختلف با درجه خلوص30% الی 70% بکار برده می شود.

روش تهیه آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید) 

نزديك به 90% آب اكسيژنه توليدي در دنيا از روش اتواكسيداسيون آنتراكينون مي باشد. به عبارتی تمامي توليد تجاري اين ماده از طريق اتواکسيداسيون صورت مي گيرد و روش هاي ديگر تقریبا” منسوخ گرديده اند. به طور کلي مي توان گفت که اين واکنش بر طبق نمودار زير صورت مي گيرد:

در این روش آلکیل آنتراکینون در حضور کاتالیزور پالادیوم هیدروژنه شده و به آنتراهیدروکینون تبدیل می گردد این ماده نیز مجددا” در حضور اکسیژن هوا به آلکیل آنتراکینون و آب اکسیژنه تبدیل می شود.

در زیر تصویری شماتیک از یک کارخانه آب اکسیژنه به تصویر گذاشته شده است.

چگونه هیدروژن پراکسید حمل و ذخیره می شود؟ 

آب اکسیژنه باید در ظروف پلی اتیلن، فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم حمل شود. در ایران بسته بندی های یک هزار لیتری و بشکه های ۶۵ کیلویی موجود است که از جنس پلاستیک هستند.

مراحل فرایند آنتراکینون 

در مرحله ی نخست فرایند، آنتراکینون به کمک پالادیوم به عنوان کاتالیزور (بر روی حامل ها به صورت توری و یا به صورت تعلیق) هیدروژن دار شده و به هیدروکینون تبدیل می گردد. واکنش در دمای تقریبا 40 درجه ی سانتی گراد و تحت فشار حدود 5 بار همراه با خنک کردن انجام می گیرد و به منظور جلوگیری از واکنش های جانبی فقط حدود 50 % هیدروژن دهی صورت می پذیرد.

اکسایش بعدی با هوا در دمای 30-80 درجه ی سانتی گراد و فشار 50 بار انجام می گیرد که در صورت لزوم این کار پس از جداسازی کاتالیزور و یک مرحله صاف کردن انجام خواهد شد. عمل فوق می تواند به طور هم جهت یا خلاف جهت در فرایندی تک مرحله ای یا چند مرحله ای صورت پذیرد.

محصول تشکیل شده در خلال اکسایش (در برج های ارتعاشی) توسط آب از مخلوط واکنش استخراج می گردد. بهره دهی استخراج حدود 98 درصد است. محلول های این ماده حاوی 15-35 درصد وزنی هستند که باید قبل از تغلیظ (توسط تقطیر)، از ترکیبات آلی باقیمانده پاکسازی شوند.

 به منظور جلوگیری از تجزیه محلول های این ماده، همیشه محلول های تجاری حاوی پایدار ساز هایی نظیر دی فسفات ها ، عوامل کمپلکس کننده آلی یا ترکیبات قلع می باشند.

پس از جداسازی محصول، محلول کار باید خشک شده و توسط اکسید آلومینیوم فعال عاری از فراورده های جانبی گردد. این کار در یک مسیر فرعی انجام می پذیرد.

خرید آب اکسیژنه

https://panasonic-agency.niloblog.com/p/18/%D9%81%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%B6%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%DB%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%DA%A9-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA.html

نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 221 تاريخ : دوشنبه 22 فروردين 1401 ساعت: 17:55

فواید و مضرات اسید سیتریک چیست؟

اسید سیتریک به طور طبیعی در مرکبات، به ویژه لیموترش ها یافت می شود. درواقع اسید سیتریک همان ماده ای است که به آن ها مزه ترش می دهد.

 

فرمی از اسید سیتریک تولید شده در کارخانه ها نیز معمولا به عنوان افزودنی در مواد غذایی، مواد تمیز کننده و مکمل های غذایی استفاده می شود.

اما این فرم تولید شده با آنچه به طور طبیعی در مرکبات یافت می شود، متفاوت است. به همین دلیل ممکن است دچار سردرگمی شوید که آیا این نوع اسید سیتریک برای شما خوب است یا نه؟

در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت بین اسید سیتریک خوراکی و صنعتی و همچنین فواید، مضرات و کاربردهای آن ها می پردازیم.

فواید و مضرات اسید سیتریک 

با توجه به گروه فعال محیط‌زیست (EWG)، اسید سیتریک جزو موادی است که توانایی سمی بودن و مضر بودن از آن‌ها انتظار نمی‌رود و جزو اولویت‌های آخر برای سلامتی انسان است.

FDA این اسید را به‌عنوان افزودنی مواد غذایی انتخاب کرده و آن را ایمن برای مصرف عموم و موارد خاص و منحصربه‌فرد تعیین کرده است.

خطرات مصرف سیتریک اسید و یا استفاده کردن از آن برای پوست به‌طورکلی به میزان بسیار کم دیده می‌شود و در اکثر کشورها ازجمله ایالات‌متحده آمریکا مصرف آن رایج بوده و محدودیت چندانی برای مصرف ندارد.

https://panasonic-agency.niloblog.com/p/17/%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D8%B1%DB%8C%DA%A9-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C.html

فواید اسید سیتریک 

این ماده دارای اثرات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است. در مطالعات خاصی نشان داده شده که این اسید خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد؛ به این معنی که می‌تواند به مبارزه با استرسِ اکسیداتیو (آسیب رادیکال‌های آزاد) کمک کند.

در سال ۲۰۱۴ تحقیقی درباره محصولات دارویی منتشر شد.

محققان رابطه بین اسید سیتریک و اکسیداتیو ناشی از اندوتوکسین مغز و کبد موش‌ها را بررسی نمودند و متوجه شدند که این اسید باعث کاهش پراکسیداسیون لیپید مغزی و التهاب، آسیب‌های کبدی و تکه‌تکه شدن DNA در موش‌ها پس از تزریق سیتریک اسید می‌شود که به‌منظور ایجاد استرس اکسیداتیو در مغز و کبد آن‌ها انجام‌شده بود.

خرید اسید سیتریک

نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 256 تاريخ : دوشنبه 22 فروردين 1401 ساعت: 17:49

اسید بوریک در کشاورزی

اسید بوریک، یک اسید معدنی ضعیف است که به فرم هیدراته وجود دارد. این اسید دارای خاصیت میکروب کشی، ضد قارچی و ضد ویروسی است. در عمل، اسید بوریک به عنوان یک ماده از بین برنده میکروارگانیسم های زنده مضر شناخته می شوند و به همین دلیل در درمان عفونت های قارچی و برخی زخم ها به کار می رود. این اسید معدنی به شکل جامد سفید رنگ و بدون بو بوده و در آب محلول است. این ترکیب شیمیایی در دمای 171 درجه سانتی گراد ذوب می شود.

 

اسید بوریک در موارد مختلف در صنایع کاربرد دارد. این اسید، حوزه های کشاورزی، تولید سموم و حشره کش ها، صنایع تولید کاشی و سرامیک، تولید داروهای گندزدا و ضد عفونی کننده و ... را تحت پوشش قرار می دهد.

این اسید در کشاورزی اهمیت زیادی دارد؛ علاوه بر تولید انواع حشره کش و آفت کش هایی که آفات محصولات کشاورزی را از بین می برند، حضور عنصر بور در این اسید برای رشد گیاهان، لازم و ضروری است.

از کاربردهای این ماده در صنعت کشاورزی می توان به استفاده از آن در بهبود رشد و تقویت گیاه نام برد به نحوی که حتی مقدار کمی از این ماده تاثیر به سزایی خواهد گذاشت. از این ماده در جلوگیری از رشد آفات و حشرات نیز استفاده می گردد. کاربرد آن در گیاهان به منظور افزایش جذب فتوسنتز می باشد.

این ماده همچنین به عنوان در گیاهان به عنوان عاملی در گندزدایی و همچنین محلول این ماده تاثیر خوبی در میوه دهی و رشد بذر در باغ خواهد داشت.

اهمیت عنصر بور در اسید بوریک در کشاورزی چیست؟

عنصر بور در اسید بوریک ، یکی از عناصر ضروری برای رشد و سلامتی گیاهان است. ترکیبات حاوی بور در غلظت های بسیار پایین به عنوان مواد اولیه تشکیل دهنده کود های شیمیایی به کار می روند. از اسید بوریک در مقادیر زیاد با غلظت های بالا معمولاً در تولید انواع حشره کش ها، قارچ کش ها و از بین بردن انواع جلبک ها استفاده می شود. تأثیرات بود در گیاهان را می توان به سه صورت بیان نمود:

*بور برای گیاهان به عنوان عامل تنظیم کننده تعادل میان قند و نشاسته، ضروری است؛ این عنصر به گیاه کمک می کند تا انتقال قند ها و کربوهیدرات ها به خوبی انجام گیرد.

*بور برای گیاهان در گرده افشانی و تولید دانه لازم و حیاتی است.

*بور در تقسیم سلولی گیاهان، متابولیسم نیتروژن و تشکیل پروتئین، نقش حیاتی دارد.

با توجه به موارد فوق، لازم است عنصر بور در قالب کود های کشاورزی که با استفاده از اسید بوریک تولید می شوند به خاک کشاورزی اضافه شوند. بور، یک عنصر لازم و ضروری است که رشد، سلامتی، تولید دانه و جوانه زنی را تحت تأثیر قرار می دهد.

این عامل باعث می شود انتقال آب و مواد مغذی به سادگی درون گیاه انجام شود. اگرچه نیاز های گیاهان به عنصر بور بسیار کم هستند اما رشد و عملکرد محصولات کشاورزی در خاک هایی که با کمبود بور مواجه هستند به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد.

با توجه به موارد فوق، قطعاً می توان به اهمیت کاربرد اسید بوریک در تولید کود های کشاورزی پی برد. اسید بوریک به عنوان رایج ترین اسید برای تولید انواع کود های کشاورزی مایع حاوی بور شناخته می شود. کود های مایع حاوی بور، معمولاً حاوی 10% بور هستند و به طور متداول برای خاک ها و کود برگ ها استفاده می شوند.

https://panasonic-agency.niloblog.com/p/15/%D8%A7%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AF.html

کاربری بوریک اسید در دفع آفات

اسید بوریک در حشره کش و آفت کش نیز کاربرد دارد که به منظور جلوگیری از پوسیدگی در چوب و الوار استفاده می شود. اسید بوریک تاثیر به سزایی در دفع قارچ و حشرات از خود داشته که در صورت ترکیب با گلیکول اتیلن می توان به عنوان عاملی مناسب در پوست چوب استفاده شود.

از این ماده همچنین در تولید حشره کش نیز استفاده می شود. استفاده در ابتدا تاثیری از خود نداشته اما به مرور زمان عملکرد خود را در دفع نشان می دهد. قابلیت آن به نحوی می باشد که تاثیر در بین بردن متابولیسم از خود داشته و پس از مصرف توسط جانور تاثیر خود را بر روی معده می گذارد.

خرید اسید بوریک

نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 233 تاريخ : دوشنبه 22 فروردين 1401 ساعت: 17:43

اسید بوریک در کشاورزی

اسید بوریک، یک اسید معدنی ضعیف است که به فرم هیدراته وجود دارد. این اسید دارای خاصیت میکروب کشی، ضد قارچی و ضد ویروسی است. در عمل، اسید بوریک به عنوان یک ماده از بین برنده میکروارگانیسم های زنده مضر شناخته می شوند و به همین دلیل در درمان عفونت های قارچی و برخی زخم ها به کار می رود. این اسید معدنی به شکل جامد سفید رنگ و بدون بو بوده و در آب محلول است. این ترکیب شیمیایی در دمای 171 درجه سانتی گراد ذوب می شود.

 

اسید بوریک در موارد مختلف در صنایع کاربرد دارد. این اسید، حوزه های کشاورزی، تولید سموم و حشره کش ها، صنایع تولید کاشی و سرامیک، تولید داروهای گندزدا و ضد عفونی کننده و ... را تحت پوشش قرار می دهد.

این اسید در کشاورزی اهمیت زیادی دارد؛ علاوه بر تولید انواع حشره کش و آفت کش هایی که آفات محصولات کشاورزی را از بین می برند، حضور عنصر بور در این اسید برای رشد گیاهان، لازم و ضروری است.

از کاربردهای این ماده در صنعت کشاورزی می توان به استفاده از آن در بهبود رشد و تقویت گیاه نام برد به نحوی که حتی مقدار کمی از این ماده تاثیر به سزایی خواهد گذاشت. از این ماده در جلوگیری از رشد آفات و حشرات نیز استفاده می گردد. کاربرد آن در گیاهان به منظور افزایش جذب فتوسنتز می باشد.

این ماده همچنین به عنوان در گیاهان به عنوان عاملی در گندزدایی و همچنین محلول این ماده تاثیر خوبی در میوه دهی و رشد بذر در باغ خواهد داشت.

اهمیت عنصر بور در اسید بوریک در کشاورزی چیست؟

عنصر بور در اسید بوریک ، یکی از عناصر ضروری برای رشد و سلامتی گیاهان است. ترکیبات حاوی بور در غلظت های بسیار پایین به عنوان مواد اولیه تشکیل دهنده کود های شیمیایی به کار می روند. از اسید بوریک در مقادیر زیاد با غلظت های بالا معمولاً در تولید انواع حشره کش ها، قارچ کش ها و از بین بردن انواع جلبک ها استفاده می شود. تأثیرات بود در گیاهان را می توان به سه صورت بیان نمود:

*بور برای گیاهان به عنوان عامل تنظیم کننده تعادل میان قند و نشاسته، ضروری است؛ این عنصر به گیاه کمک می کند تا انتقال قند ها و کربوهیدرات ها به خوبی انجام گیرد.

*بور برای گیاهان در گرده افشانی و تولید دانه لازم و حیاتی است.

*بور در تقسیم سلولی گیاهان، متابولیسم نیتروژن و تشکیل پروتئین، نقش حیاتی دارد.

با توجه به موارد فوق، لازم است عنصر بور در قالب کود های کشاورزی که با استفاده از اسید بوریک تولید می شوند به خاک کشاورزی اضافه شوند. بور، یک عنصر لازم و ضروری است که رشد، سلامتی، تولید دانه و جوانه زنی را تحت تأثیر قرار می دهد.

این عامل باعث می شود انتقال آب و مواد مغذی به سادگی درون گیاه انجام شود. اگرچه نیاز های گیاهان به عنصر بور بسیار کم هستند اما رشد و عملکرد محصولات کشاورزی در خاک هایی که با کمبود بور مواجه هستند به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد.

با توجه به موارد فوق، قطعاً می توان به اهمیت کاربرد اسید بوریک در تولید کود های کشاورزی پی برد. اسید بوریک به عنوان رایج ترین اسید برای تولید انواع کود های کشاورزی مایع حاوی بور شناخته می شود. کود های مایع حاوی بور، معمولاً حاوی 10% بور هستند و به طور متداول برای خاک ها و کود برگ ها استفاده می شوند.

https://panasonic-agency.niloblog.com/p/15/%D8%A7%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AF.html

کاربری بوریک اسید در دفع آفات

اسید بوریک در حشره کش و آفت کش نیز کاربرد دارد که به منظور جلوگیری از پوسیدگی در چوب و الوار استفاده می شود. اسید بوریک تاثیر به سزایی در دفع قارچ و حشرات از خود داشته که در صورت ترکیب با گلیکول اتیلن می توان به عنوان عاملی مناسب در پوست چوب استفاده شود.

از این ماده همچنین در تولید حشره کش نیز استفاده می شود. استفاده در ابتدا تاثیری از خود نداشته اما به مرور زمان عملکرد خود را در دفع نشان می دهد. قابلیت آن به نحوی می باشد که تاثیر در بین بردن متابولیسم از خود داشته و پس از مصرف توسط جانور تاثیر خود را بر روی معده می گذارد.

خرید اسید بوریک

نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 197 تاريخ : دوشنبه 22 فروردين 1401 ساعت: 17:43

اکریلیک اسید

اکریلیک اسید خام از اکسیداسیون پروپیلن ایجاد می شود. 55% این ماده شیمیایی، به استرهای اکریلات تبدیل می شود. 45% باقیمانده به خلوص 98 تا 99.5% رسانده می شود، و به پلی اکریلیک اسید تبدیل می شود،  که در تولید پلیمر های سوپر جاذب و سایر کوپلیمر های پلی اکریلیک اسید که در دیسپرسانت، آنتی اسکالانت، پلی الکترولیت آنیونی و سایر بهبود دهنده های رئولوژی استفاده می شود.

 

از عمده کاربرد های این ماده شیمیایی می توان به کاربرد آن در تولید رزین ها و اکریلیک استر است؛ که به صورت عمده در پوشش ها و چسب ها کاربرد دارد.

همچنین در فرآیندهای شیمیایی، واسطه های شوینده، تصفیه آب، پلیمر های جاذب پلی اکریلیک اسید کاربرد دارد.

این ماده شیمیایی به صورت گسترده در پلیمریزاسیون از جمله تولید پلی اکریلات کاربرد دارد.

به عنوان مونومر در تولید پلی اکریلیک، اسید های پلی متیل متاکریلات  و سایر پلیمرهای اکریلیک کاربرد دارد.

 به عنوان تکیفایر و فلوکولانت در تولید پلاستیک ها کاربرد دارد.

در تولید پوشش ها، فرمولاسیون رنگ ها، فینیش چرم، پوشش کاغذ ها، پولیش ها، چسب ها و به صورت کلی در بایندر ها و فینیش ها کاربرد دارد.

تولید اسید آکریلیک 

وقتی مسیرهایی بر اساس واکنش استیلن با آب و مونوکسیدکربن، یا یک الکل و مونوکسیدکربن برای دادن اسید آکریلیک ایجاد شد، اسید آکریلیک به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت.یکی دیگر از مراحل اولیه واکنش کتن بود، حاصل از تجزیه استون یا استیک اسید با فرمالدهید که همه این فرایندها اکنون منسوخ شده‌اند.

https://panasonic-agency.niloblog.com/p/14/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AF.html

متداول‌ترین فرآیند ساخت اسید آکریلیک، اکسیداسیون فاز بخار پروپیلن است. این امر معمولاً به عنوان یک فرایند استاندارد شامل دو راکتور به صورت سری و با استفاده از دو کاتالیزور جداگانه انجام می‌شود. در این ترتیب، راکتور اول پروپیلن را به آکرولین تبدیل می‌کند در حالی که راکتور دوم تبدیل از آکرولین به اسید آکریلیک را کامل می‌کند.

به جای استفاده از این روش معمول برای تولید، این پروژه طراحی یک سیستم یک راکتور با استفاده از یک محیط انتقال حرارت نمک مذاب به منظور تسکین گرما از واکنش تولید شده را مشخص می‌کند. در صورت اجرای صحیح، توزیع درجه حرارت سهموی باید تقریباً 90٪ پروپیلن تبدیل شود.

تحت یک ترتیب ساده، واکنش بهینه سازی تبدیل پروپیلن به اسید آکریلیک از طریق استفاده از یک واکنش کاتالیز شده است.

C3H6 + 1.5 O2 C3H4O2 + H2O (1)

با این وجود، چندین واکنش رقابتی وجود دارد:

C3H6 + 2.5 O2 C2H4O2 + CO2 + H2O (2)

C3H6 + 4.5 O2 3 CO2 + 3 H2O (3)

اولین واکنش رقیب کالای قابل فروش، اسید استیک تولید می‌کند، در حالی که واکنش دوم فقط گازهای تصفیه تولید می‌کند. خوشبختانه سینتیک برای محصول مورد نظر، اسید آکریلیک و محصول ثانویه، اسید استیک مطلوب است.

حتی اگر فرآیند استاندارد صنعت شامل دو راکتور سری با کاتالیزورهای جداگانه باشد، سیستم می‌تواند به عنوان یک راکتور منفرد با یک کاتالیزور همانطور که قبلاً گفته شد مدل شود.

اسید اکریلیک یک ترکیبی است که در بسیاری از صنایع مانند صنعت پوشاک ، صنعت تصفیه آب یا صنعت نساجی استفاده می شود انتظار می رود افزایش تولید آکریلیک اسید در نتیجه استفاده از این محصول در کاربرد های جدید ، از جمله محصولات مراقبت شخبازار اکریلیک اسید در طول سال ها افزایش یافته است، زیرا استفاده از این مواد شیمیایی در بخش های مختلف، از محصولات آرایشی مانند ناخن اکریلیک، برای استفاده از صنایع شیمیایی افزایش یافته است. استفاده از آکریلیک اسید نیز به اختلافات مختلفی رسیده است، زیرا سازمان های بهداشتی در ایالات متحده، استفاده خود را در محصولات مختلف بررسی کرده اند. به طور سنتی، اکریلیک اسید به عنوان مواد خام در آماده سازی صنعتی استرهای استریل استفاده می شود. این استرهای اکریلیک مانند متیل اکریلات، اتیل آکریلات و غیره برای تهیه رزین های مبتنی بر حلال استفاده شده است اما با توجه به نگرانی های زیست محیطی، تولید آنها متوقف شد. علاوه بر این، آکریلیک های مبتنی بر آب توسعه یافتند که در استفاده های گسترده در پوشش های خانگی و در سایر محصولات دیگر مانند نقاشی، کاغذ، چسب و بلوری استفاده شد.

خرید اسیداکریلیک

نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 154 تاريخ : دوشنبه 22 فروردين 1401 ساعت: 17:34

کاربردهای استیک اسید

قبل از اینکه با کاربردهای این ماده آشنا شویم، ابتدا به این موضوع بپردازیم که اصلا این ماده چیست.

 

استیک اسید چیست؟

همگی ما اسید استیک را می‌شناسیم اما نه با این نام. نام دیگر اسید استیک، همان سرکه است. بیشتر ما از سرکه در ترشیجات و بسیاری مواد دیگر استفاده می‌کنیم.

اسید اسیتک یک اسید ضعیف است که در شمار اسیدهای کربوکسیلیک حساب می‌شود. اسیدهای کربوکسیلیک گونه‌ای از اسیدهای ضعیف آلی است که هنگامی که عامل آن به هیدروکربن‌ها متصل می‌شود، به وجود می‌آید.

نام علمی این اسید، اتانوئیک اسید است. اگر می‌خواهید بو و مزه این اسید را بدانید، فقط کافی است مقداری سرکه تهیه کنید. البته باید گفت که سرکه علاوه بر این اسید، از آب و دیگر مواد اضافی تشکیل شده است.

اسید استیک در آب به طور جزئی تفکیک می‌شود. محلول این اسید یا همان سرکه، مایعی بی‌رنگ است که می‌تواند آب را از محیط اطراف خود جذب کند.

کاربرد اسیدهای آلی ارزان قیمت مانند اسید سیتریک و اسید استیک در کشاورزی، علی رغم تاثیرات مثبت آن در خاک های آهکی و همچنین قیمت مناسب آنها، هنوز در کشور ایران رایج نمی باشد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر کاربرد اسید استیک و اسید سیتریک در رهاسازی برخی عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان و افزایش قابلیت جذب آنها در خاک های آهکی می باشد. برای بررسی رهاسازی عناصر غذایی توسط اسیدهای آلی، از دو نمونه خاک آهکی بافت لومی استفاده شد. عصاره گیری از خاک ها با محلول های اسید سیتریک و اسید استیک با غلظت های یک و 10 میلی مولار و آب مقطر به عنوان شاهد به مدت 2 ساعت انجام شد. در عصاره به دست آمده غلظت عناصر غذایی پتاسیم، فسفر، آهن، روی، مس و منگنز اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که با کاربرد اسید اسیتریک و اسید استیک، رهاسازی عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان مانند فسفر، پتاسیم، آهن، منگنز و در سطح کمتر روی و مس افزایش می یابد. غلظت فسفر آزاد شده از خاک 1 در تیمار اسید استیک در غلظتهای 1 و 10 میلی مولار به ترتیب 84/4 و 44/8 برابر تیمار شاهد بود. تاثیر اسید استیک در رهاسازی فسفر، پتاسیم و روی بیشتر از اسید سیتریک بود. اسید سیتریک نیز قادر به رهاسازی مقدار قابل توجهی آهن و منگنز از خاک ها شد. مقدار آهن آزاد شده از خاک 2 در غلظت یک میلی مولار و 10 میلی مولار به ترتیب 7/5 و 271 برابر تیمار شاهد به دست آمد. با توجه به نتایج به دست آمده بجای کاربرد بی رویه کودهای شیمیایی در خاک های کشاورزی (به ویژه در گلخانه ها) که منجر به تجمع کودها در خاک ها، ایجاد تاثیرات آنتاگونیسمی بر یکدیگر و افزایش هزینه تولید می شود، می توان کاربرد اسیدهای آلی ارزان قیمت مانند اسید سیتریک و اسید استیک را به عنوان بخشی از برنامه تغذیه گیاهان درنظرگرفت

کاربردهای اسید استیک

استیک اسید مواد شیمیایی بسیار کاربردی در صنایع گوناگون می ‌باشد که در این قسمت به شرح برخی از این کاربردها می پردازیم :

اسید استیک و تمیزکاری

از جمله خواص منحصر به فرد استیک اسید می توان به تمیز کاری و پاکسازی اشاره کرد . اسید استیک و اسید سولفوریک توانایی تمیز کردن و از بین بردن جرم های گوناگون همچون جرم شیرآلات ، جرم کتری و سماور ، جرم بین کاشی ها و … دارد . همچنین اسید استیک می تواند سطوح مختلف را ضدعفونی و پاکیزه کند .

اسید استیک در کشاورزی

از استیک اسید برای از بین بردن قارچ ها و مواد مضر برای گیاهان استفاده می شود . بدین صورت که استیک اسید را رقیق کرده و به شکل افشانه بر روی انواع گیاهان پاچیده می شود و به از بین بردن مواد مضر برای گیاهان کمک می کند

کاربرد اسید استیک در پزشکی

استیک اسید از جمله مواد شیمیایی پرکاربرد در پزشکی و درمان امراض و بیماری ها می باشد . از استیک اسید در پزشکی برای درمان برخی از سرطان ها استفاده می ‌شود . همچنین استیک اسید توانایی از بین بردن عفونت های گوش و عفونت های سینوزیت را دارا می باشد .

یکی از کاربردهای اسید استیک به بیشتر به شکل سرکه است، در صنعت غذایی است. از سرکه برای تولید ترشیجات، سوپ و سس استفاده می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای این ماده در صنعت غذایی، تنظیم مقدار اسیدیته مواد است. از آنجایی که این ماده یک اسید ضعیف و خوراکی به شمار می‌رود، از آن برای کاهش یا افزایش مقدار اسیدیته مواد غذایی استفاده می‌شود.

خرید اسید استیک

https://panasonic-agency.niloblog.com/p/13/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%A2%D8%AA%D8%B4-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87.html

نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 378 تاريخ : دوشنبه 22 فروردين 1401 ساعت: 17:30

پمپ آتش نشانی و خصوصیات ویژه آن
پمپ آتش نشانی
پمپ آتش نشانی اصولا فشار لازم برای رساندن آب و مایعات به دیگر تجهیزات آتش نشانی را بر عهده دارد. گاهی این مایعات حاوی مواد آسیب زننده است پس باید این پمپ ها مقاوم باشد از این رو رنگ بدنه پمپ ها کاملا تایید شده است تا از خوردگی و آسیب دیدگی در مدت زمان استفاده جلوگیری شود.
در حرفه آتش نشانی وجود پمپ ها یکی از اصلی ترین قطعات است و برای این منظور از پمپ های دو مکشه استفاده می شود، استفاده از این مدل پمپ آتش نشانی باعث فراهم کردن نیروی محرکه در همه مواقع حتی موارد اضطراری است.

پمپ
این پمپ ها با متصل شدن به آب شهری و یا یک مخزن جداگانه ، آب را با فشار لازم برای خاموش کردن آتش و شرایط ضروری پمپ می کنند.
استانداردهای بین المللی پمپ های آتش نشانی
پمپ های آتش نشانی اصولا باید دارای یک سری استاندارد باشند ، این استانداردها NFPA نام دارد که در حقیقت مخفف انجمن ملی آتشنشانی امریکا است. این استاندارد فقط مختص پمپ های آتشنشانی نیست و شامل آبپاش های اتوماتیک ، کابین های آتش یا سیستم های خاموش کننده نیز می شود. اما استاندارد ویژه ای مختص پمپ آتشنشانی یا ترمز الکتروموتور وجود دارد این استاندارد NFPA 20 نام دارد.
بر اساس مفاد این استاندارد پمپ های آتشنشانی باید در طراحی، متریال استفاده شده ، ایمنی و میزان فشار خروجی سایالات بر مطابق این استاندارد باشند. چند نمونه از مفاد این استاندارد را مرور می کنیم.
1- فشار خروجی پمپ باید فشاری معادل 120-140 درصد نامی باشد.
2- فشار و جریان در قسمت نامی باید برابر 100 درصد باشد.
3- حداکثر جریانی که پمپ باید داشته باشد حدود 150 درصد نامی در فشاری حدود 65 درصد نامی می باشد.
پمپ های آتش نشانی به صورت کاملا اتوماتیک بوسیله یک سیگنال از تخلیه شروع به کار می کنند. در شبکه آتش نشانی ممکن است از چند پمپ استفاده شود اما هر پمپ کنترل جداگانه ای دارد.
محرک های داخل پمپ های آتش نشانی بر دو نوع هستند :
دیزلی یا الکتریکی که در گذشته با سوخت بنزین هم این محرک ها به کار می افتادند.
پمپ هایی که دارای محرک الکتریکی می باشند برای تقویت فشار مناسب بوده و پمپ هایی که محرک دیزلی دارند برای مخازن آب مناسب هستند.
پمپ های آتش نشانی به چند دسته تقسیم می شوند
پمپ تک طبقه
در این نوع از پمپ ها برای افزایش دادن فشار مایع از نیروی گریز از مرکز استفاده می شوند داخل این پمپ پره ای قرار دارد که بوسیله موتور به حرکت در می آید مایع در میان پرده وارد شده و بوسیله نیروی خارج از مرکز آب را با فشار به سمت خروجی هدایت می کند.
 
پمپ عمودی
این پمپ ها از نظر مصرف انرژی و افزایش طول عمر بسیار کاربردی هستند. همچنین نصب این گونه پمپ ها بسیار آسان است. از این پمپ ها زمانی استفاده می شود که نیازمند جریان نسبتا کمتری باشد.
پمپ های اسپیلت کیس یا دو مکشه
این پمپ ها بسیار کارآمد هستند و اغلب از این پمپ ها در لوله کشی استفاده می شود. این مدل از پمپ ها معمولا به صورت افقی نصب می گردند.
خصوصیات یک پمپ آتش نشانی
هر پمپ باید به صورت جداگانه دارای فشار شکن در قسمت رانش و مکش باشد
پوسته ای که در هر پمپ به کار رفته باید دارای قابلیت فشار شکنی باشد
تمام تنظیمات برای اندازه گیری و… باید برای آبی با دمای معین تقریبا 20 درجه برقرار شود
همه پمپ های آتش نشانی جهت راه اندازی به کنترلرها نیاز دارند این کنترلر ها باید قابل اعتماد باشند زیرا قرار است در مواقع اضطراری از آنها استفاده نمود.
انجمن ملی آتش نشانی امریکا یا NFPA استانداردی برای پمپ های آتش نشانی ساخته شده می دهد که این پمپ ها باید قابلیت استفاده در زمان های طولانی و قابلیت حفاظت در برابر آتش را داشته باشند. همچنین این پمپ ها باید دارای تابلو برق استاندارد بوده تا استاندارد ملی آن را تایید کند. هنگام خرید باید حتما به نشان استاندارد این پمپ ها دقت شود.
پمپ پنتاکس از محبوبیت و شهرت خوبی برخوردار است. شرکت ایتالیایی پنتاکس از سال 1990 شروع به تولید انواع پمپ نموده است. این شرکت با به کار گیری افراد متخصص و توانا و بهره گیری از علم و فناوری پمپ هایی با کیفیت بالا و ماندگاری خوبی تولید می کند. علت اصلی محبوبیت این برند کم مصرف بودن پمپ های حاصل تولید خود می باشد.
امروزه با پیشرفت جمعیت و مشکلات خانه ها نیز برای تامین آب مورد نیاز با مشکل مواجه شده اند و پمپ آب تنها راه حل مناسب برای رفع این مشکل می باشد. شرکت پنتاکس انواع مختلفی از پمپ های آب خانگی را تولید و روانه بازار نموده که شناخت هر یک کاربر را به انتخاب درست و مناسب نزدیک می کند. در این قسمت به معرفی اجمالی برخی از این محصولات می پردازیم.

پمپ آب
 
انواع پمپ پنتاکس
پمپ آب خانگی مدل PM : این مدل ادارای 3 زیر مجموعه است مدلهای 45 ، 80 و 90 که تفاوت هر یک از این مدل ها در میزان دبی، دمای مایع و مقدار توان آنها می باشد.
پمپ آب خانگی مدل CAM : این مدل از پمپ از سری خودمکش می باشد که میزان دبی آن تا 8/4 متر مکعب می باشد و دمای سیال را تا 50 درجه سانتی گراد و به دو مدل تک فاز و سه فاز موجود می باشد
پمپ آب مدل AP : این مدل نیز خودمکش با اجکتور خارجی 2 به 4 اینچ می باشد.
پمپ آب مدل MD ، پمپ مدل CAB و …
مزایای پمپ های پنتاکس
همانطور که قبل تر مطرح شد پمپ های پنتاکس از کیفیت بالایی برخوردار هستند و علاوه بر کیفیت قیمتی اقتصادی و مقرون به صرفه دارند.
پنتاکس با استفاده از فناوری کوپله موجب شده است پمپ ها بی صدا عمل کنند و همینطور با بهره گیری از استانداردهای BSEN 12890 و BSEN 8062 که برای ریخته گری و تولید قالب و قطعات مختلف پمپ در آب می باشد از محبوب ترین تولید کنندگان دنیا شود. همه مدل های پمپ های پنتاکس در کشور ایتالیا تولید می شود.
یکی از مشخصات این پمپ ها درج واژه T می باشد که نمایانگر انواع ترمز الکتروموتور 3 فاز بودن پمپ می باشد و عدد بعد از آن 01 یا هر عدد دیگر نوع فلز به کار رفته را نشان می دهدبه طور مثال 01 نشان دهنده برنز و 00 نشان دهنده فلز باکالیت می باشد.
متاسفانه بسیاری از فرصت طلبان پمپ تقلبی با نشان پنتاکس تولید و در بازار عرضه کرده اند که تشخیص این پمپ های تقلبی از اصل آن کاری بسیار دشوار می باشد از این رو از متقاضیان این برند تقاضا می شود محصول مورد نظر را از نمایندگی رسمی خریداری کنند و به این نکته توجه داشته باشند که پمپ پنتاکس اصل دارای لیبل ، نام کشور سازنده، شماره سریال محصول و نام مدل می باشد.
پنتاکس پمپ های خود را برای سیستم های آتش نشانی، استخر، انتقال مواد شیمیایی و نفتی، جهت استفاده در سیرکوله آب گرم و تصفیه آب و … تولید کرده است.
پمپ لجن کش
پمپ لجن کش از دسته پمپ های کف کش بوده که وظیفه بالا کشیدن ذرات و املاح معلق از کف چاه و فاضلاب یا اصطلاحا لجن را در صنایع گوناگون و در حوزه خانگی داراست .
جنس بدنه و قطعات داخلی لجن کش ها با توجه به نوع کاربرد آنها و شرایط کاری و ترکیبات شیمیایی لجن ها متفاوت است و بسته به نوع و شرایط استفاده از جنس هایی مانند چدن، برنز و استیل ساخته می شود.
پمپ های لجن کش نیز همانند پمپ شناور به شکل تک فاز یا سه فاز بر اساس نوع نیاز ساخته می شوند.
در فاضلاب های موجود امکان وجود ذرات معلق، خاک یا حتی ذرات جامد می باشد. پمپ های لجن کش توانایی پمپاژ کردن این ذرات موج در مایعات را دارد حتی برخی از سازندگان بر روی پروانه های لجن کش خود خرد کننده ذرات را قرار داده اند.
امروزه در بازار پمپ های لجن کش سیار و قابل حمل و هم پمپ های ثابت موجود است.
بر اساس نوع کاری که این مدل از پمپ ها انجام می دهند دمای پمپ خیلی زود بالا می رود برای پایین آوردن دمای پمپ با استفاده از روغن یا آب عمل خنک کردن پمپ صورت می گیرد.
 
انواع پمپ لجن کش
 
این لجن کش ها دارای تکنولوژی حفاظت از آب و گرد و خاک استادارد IP68 می باشد و با این تکنولوژی می توانند در مایعات و سیال کاملا معلق باشند. این معلق بودن در آب و عبور مایعات از اطراف موتور باعث خنک شدن موتور می شود و در نتیجه در سالم ماندن پمپ بسیار موثر است.
لجن کش عمودی
این نوع از لجن کش ها به شکل غوطه ور در داخل مایع قرار دارد و موتور آن خارج از مایع و در یک ارتفاع مناسب و با فاصله از پمپ قرار دارد که به وسیله کوپلینگ به هم متصل می شود در این مدل موتور به راحتی از پمپ جدا می شود.
چند نوع دیگر مطرح لجن کش
لجن کش فلوتر دار
لجن کش بادی
لجن کش ضد انفجار
لجن کش خازن داخل
لجن کش خازن بیرون
کاربرد های پمپ لجن کش در صنایع مختلف
کاربرد اصلی پمپ های لجن کش از دهه 60 میلادی به علت نظافت آب انبار ها و ریل های قطار و فاضلاب شهری برای رفع خطرات و کثیفی های به جا مانده رایج گردید.
این دسته از پمپ ها در نیروگاه ها ، در صنعت ساختمان سازی ، چاه آب، انواعی از فاضلاب ها، در زهکشی و آبیاری و صنعت کشاورزی، در صنعت کاغذ سازی ، در استخر های پرورش ماهی و میگو ، در صنعت چرم سازی، در کشتار گاه ها و … کاربرد دارند.
 
برندهای معتبر لجن کش
از برند های برتر و معتبر  پمپ لجن کش موجود در ایران می توان به مواردی اشاره کرد مانند لجن کش پنتاکس که برندی است ساخت کشور ایتالیا و دارای دوام و عمر طولانی که ابعادش نسبتا کوچکتر از سایر برند هاست است و به همین دلیل در مصرف برق صرفه جویی می کند.
لجن کش ابارا برندی از کشور ایران است که از سال 1380 تولید پمپ های لجن کش خود را آغاز نموده است که بدلیل کیفیت خوب و خدمات پس از فروش مناسب توانسته است ضمن بهره مندی از رضایت مشتریان داخلی ، محصولات خود را به خارج از کشور نیز صادر نماید،
لجن کش لورا،  لجن کش داب، لجن کش استریم  و …. که این چند برند از برند های مطرح در بازار ایران می باشد.
 
نمایندگی پاناسونیک ...
ما را در سایت نمایندگی پاناسونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 162 تاريخ : پنجشنبه 18 فروردين 1401 ساعت: 16:21

خبرنامه

عضویت

نام کاربري :
رمز عبور :